10 powodów, dla których warto pić wodę

Niektórych nie trzeba przekonywać do tego zdrowego nawyku, wciąż jednak pozostała grupa osób, którym daleko jest do wypijania półtora litra wody dziennie. A że warto, przekonują zarówno naukowcy, lekarze, jak i celebryci. Ta niesamowita zgodność musi oznaczać tylko jedno: woda ma naprawdę dobroczynny wpływ na nasz organizm!

1. Picie wody reguluje i oczyszcza organizm

Woda wpływa na gospodarkę wodno-elektrolitową, wydalana jest przez nerki, a wraz z nią zbędne organizmowi substancje przemiany materii. Odpowiednie nawodnienie organizmu sprawia, że substancje toksyczne usuwane są łatwiej i w niższych stężeniach. Woda wpływa też korzystnie na pracę jelit. 

2. Woda poprawia samopoczucie i wpływa na wydolność  organizmu 

Mózg ludzki w 83% składa się z wody, zatem nic dziwnego, że stan odwodnienia niekorzystnie wpływa na jego funkcje. W kilku badaniach przeprowadzonych z udziałem zdrowych osób obserwowano wpływ stanu odwodnienia na sprawność umysłową i funkcje poznawcze takie jak: zmęczenie, nastrój psychiczny, czas reakcji z wyborem, pamięć krótko- i długotrwałą, zdolność uwagi oraz zdolność przeprowadzania obliczeń arytmetycznych. Wydaje się, że już 2-procentowy stopień odwodnienia organizmu może powodować zaburzenia w tym zakresie. Największe ryzyko wystąpienia zaburzeń funkcji poznawczych wskutek odwodnienia występuje u dzieci i młodzieży. Ich organizmy są bardziej wrażliwe na wszelkie niedobory płynów.


3. Picie wody zapobiega chorobom serca

Badania przeprowadzone na uniwersytecie w Kalifornii z udziałem kobiet i mężczyzn wykazały, że osoby, które w ciągu dnia spożywają około 2 litrów wody, rzadziej chorują na serce. Zastąpienie napojów słodzonych wodą sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała, a tym samym zmniejsza ryzyko występowania chorób metabolicznych, takich jak np. hipertrójglicerydemia (zaburzenie związane z podwyższonym stężeniem trójglicerydów we krwi, co wiąże się z ryzykiem rozwoju miażdżycy), które przyczyniają się do rozwoju chorób układu krążenia.

4. Picie wody wpływa na wytrzymałość podczas ćwiczeń


Woda podczas ćwiczeń pełni szczególną rolę – chroni go przed przegrzaniem oraz transportuje składniki odżywcze będące paliwem dla mięśni. Odwodnienie to najczęstsza przyczyna spadku wydajności i wytrzymałości w czasie ćwiczeń. Każdy 1% odwodnienia przyspiesza pracę serca o 5 uderzeń. Utrata płynów w ilości 5% masy ciała ogranicza naszą wydajność aż o 30%. 


5. Picie wody pomaga zachować ładny wygląd 

Woda nawadnia każdą komórkę naszego organizmu, pozwalając jej zachować odpowiednią sprężystość i nawilżenie. Odpowiednia podaż wody usprawnia mikrokrążenie w skórze, co sprawia, że komórki tej tkanki są lepiej odżywione i dotlenione. Daje skórze blask i elastyczność, pomaga walczyć z cellulitem.

6. Picie wody pomaga zwalczyć infekcje

Nawodniony organizm znacznie lepiej radzi sobie z bakteriami i wirusami, gdyż odpowiednio nawodniona jest błona śluzowa, która stanowi ważną barierę dla zarazków. Chorobom infekcyjnym bardzo często towarzyszy gorączka, stąd zwiększone zapotrzebowanie na wodę. Należy pamiętać, że infekcje to nie tylko choroby układu oddechowego, ale także ostre choroby przewodu pokarmowego. Woda jest niezbędna, gdy chory kaszle (płyny w  diecie pomagają rozrzedzić zalegającą wydzielinę), wymiotuje lub cierpi na biegunkę.

7. Podawanie dzieciom wody kształtuje pozytywne nawyki żywieniowe 

Nawyki żywieniowe u dziecka kształtują się już od okresu wczesnego dzieciństwa. Dzieci są doskonałymi obserwatorami, którzy później będą naśladować swoich rodziców. Dotyczy to wszystkich obszarów życia, także żywienia. Woda  jest jednym z  podstawowych makroskładników diety. Nie dostarcza zbędnych kalorii i nie zaburza kształtowania się preferencji smakowych. W wielu badaniach udowodniono, że picie wody przez dzieci jest jednym z elementów profilaktyki nadwagi i otyłości i skutecznym postępowaniem w jej leczeniu.


8. Woda jest najbardziej naturalnym i dlatego jedynym niezbędnym organizmowi płynem

Woda doskonale nawadnia organizm nie dostarczając przy tym żadnych zbędnych dodatków - jest najbardziej neutralna dla naszego zdrowia. To  dlatego całe zapotrzebowanie na płyny można zrealizować tylko za pomocą wody. Nie dotyczy to jedynie niemowląt, dla których, zanim otrzymają inne pokarmy stałe, najkorzystniejsze jest mleko.  


9. Picie odpowiedniej ilości wody pomaga w  walce z zakażeniami układu moczowego (ZuM)

Obok prawidłowej higieny okolic intymnych regularne picie wody jest ważnym czynnikiem profilaktyki ZuM u kobiet. Gdy pijemy za mało płynów, mocz jest bardzo zagęszczony (ma ciemny kolor) a jego produkcja jest niewielka. W efekcie oddajemy za mało moczu , co zwiększa naszą podatność na zakażenia. Zaleca się przynajmniej 5-6-krotne oddawanie moczu dziennie. Najprościej osiągniemy ten efekt wypijając jedną dodatkową szklankę wody do każdego posiłku. Według niektórych naukowców herbata, kawa a także napoje typu cola i soda, a nawet mleko zwiększają ryzyko pojawienia się pierwszego w życiu ZuM. Jedynym bezpiecznie zalecanym płynem może być woda, która nie posiada w swoim składzie związków drażniących nabłonek dróg moczowych ani zmieniających odczyn moczu.

10. Woda nie ma kalorii!

Woda jako jedyny płyn nie dostarcza organizmowi zbędnych kilokalorii. Dodatkowo wypełnia żołądek, dając uczucie sytności. Szklanka wody przed jedzeniem sprawi, że mniej się zje a dozowana regularnie przez cały dzień zapobiegnie nagłym napadom głodu. Są też badania, które potwierdzają, że spalanie tłuszczy po posiłku zaczyna się szybciej, gdy pijemy do niego wodę, niż gdy popijamy go czymś słodkim. Woda to prawdziwy sojusznik odchudzania!

ŹRÓDŁO: RAPORT: FAKTY I MITY O WODZIE

 

Sieci społecznościowe

Tagi