4 powody, dla których konsumenci nie zmniejszają zużycia energii

BCG oblicza też, że w Europie rynek technologii związanych z efektywnością energetyczną będzie do 2020 r. wart ok. 30 mld euro (38,2 mld dol.).

Najbardziej wzrośnie w krajach, gdzie ceny prądu są wysokie, regulatorzy zdeterminowani, całe otoczenie objęte stabilnymi przepisami i powstał rynek efektywności energetycznej.

Jednak pozostają jeszcze ważne wyzwania, związane z postawą obywateli.

Jednym z nich jest to, że konsumenci postrzegają projekty związane z efektywnością energetyczną jako ryzykowne. Nie są pewni, czy dzięki nim faktycznie zmniejszy się zużycie energii. Firmy energetyczne i usługodawcy powinni lepiej wyjaśniać mieszkańcom ekonomiczne aspekty tych projektów i zaoferować im atrakcyjne finansowo rozwiązania.

Kolejna przeszkoda: nie wszyscy, którzy kupują projekty i usługi, związane z efektywnością energetyczną, potem na tym korzystają. Weźmy tych, którzy wynajmują innym lokale. Właściciel musi zainwestować w efektywność budynku, lecz to najemca zobaczy niższe rachunki za prąd.

Konsumenci wykazują ponadto zainteresowanie projektami, gdzie inwestycja zwraca się szybko (np. systemami oświetlenia). Gorzej z przedsięwzięciami, gdzie na efekty trzeba czekać co najmniej 3 lata. Nawet jeśli wiadomo, że w średnim terminie bardzo się opłaca.

Wreszcie, barierą jest to, że koszty energii w wielu budynkach nie są najważniejszą pozycją w porównaniu z innymi wydatkami na efektywność energetyczną, gdzie potrzebna jest wiedza techniczna, specjalizacja i dobre rozeznanie w oferowanych produktach i usługach.

Wszystkie te przyczyny sprawiają, że konsumenci często spychają kwestie efektywności energetycznej na dalszy plan.

 

Na podst. Four Reasons Why Consumers Don’t Reduce Energy Use, Ivan Marten, The Wall Street Journal

Sieci społecznościowe

Tagi