5 sposobów na zaproszenie do brzucha dobrych bakterii

Dziwne słowo „mikrobiom” może wkrótce wejść do powszechnego użycia. Odnosi się do wszystkich mikrobów lub bakterii, które w sposób naturalny zamieszkują nasze ciało, od skóry po jelita. Myślimy o mikrobach jako o złych patogenach, które trzeba zabić. Ale nowe badania pokazują, że dziesiątki ich gatunków są niezwykle ważne dla naszego zdrowia i metabolizmu.

„W jelitach mamy 100 bilionów bakterii, więcej niż komórek naszego ciała” - mówi Frank Lipman, lekarz i założyciel Eleven Eleven Wellness na Manhattanie. „Pomagają w trawieniu i detoksykacji, wspierają nasz układ odpornościowy i produkują kluczowe witaminy. Zachodnia medycyna odkrywa znaczenie wszystkich bakterii w organizmie, zwłaszcza w jelitach. W medycynie funkcjonalnej manipulowaliśmy nimi nieco, ale po omacku. Zrozumienie roli tych mikrobów to przyszłość medycyny”.

Z inicjatywy Narodowego Instytutu Zdrowia powstał Projekt Ludzkiego Mikrobiomu, by rzucić trochę światła na to zagadnienie.

„Wiele badań ciągle trwa, ale już wiemy, że ważne jest, aby zachować zrównoważoną florę bakteryjną” - mówi Lipman. „Zakłócenie mikrobiomu, gdy złe bakterie i drożdże wypierają te dobre, może powodować różnorodne problemy zdrowotne, choroby autoimmunologiczne i przyrost masy ciała”.

Udowodniono już wpływ bakterii jelitowych na przemianę materii. Niektóre mogą mieć związek z otyłością. Te z rodziny Firmicutes mogą nawet doprowadzić do przyswajania większej ilości kalorii z pożywienia. Inne, zwane Bacteroidetes, pomagają się odchudzać. Chcesz mieć płaski brzuch? Pomoże ci zdrowa dieta, powstrzymująca mikroby związane z tyciem. Oto 5 porad Lipmana:

1. Jedz pokarmy sprzyjające rozwojowi pożytecznych bakterii.

Zdrowe bakterie jelitowe żerują na składnikach bogatych w błonnik, którego nie trawimy. Występuje on np. w warzywach korzeniowych, cebuli, porze, czosnku, karczochach, szparagach, fasoli, owsie, orzechach i bananach. Daj dobrym mikrobom coś do przeżuwania.

2. Pij soki z zielonych owoców.

Istnieją tysiące szczepów bakterii. Nie wiemy o nich wystarczająco dużo, niemniej zielone soki wydają się zwiększać różnorodność zdrowych organizmów w jelitach. Badania pokazują, że im większa różnorodność, tym większa korzyść dla zdrowia.

3. Odrzuć przetworzoną żywność.

Konserwanty i inne dodatki w przetworzonej żywności mogą zabić pożyteczne bakterie. Rafinowane węglowodany są także problematyczne, ponieważ cukier żywi złe bakterie, co pozwala im się namnażać i sprawia, że organizm chce cukru jeszcze więcej. Trzymaj się z daleka od pszenicy i soi, bo najczęściej są modyfikowane genetycznie, a GMO zakłóca florę jelitową.

4. Ogranicz antybiotyki.

Antybiotyki są potrzebne, ale nie bierz ich za każdym razem, gdy masz katar. Są one nadużywane i choć ich celem są złe bakterie, zabijają także te dobre. Innym problemem jest przemysłowa hodowla mięsa. 70 proc. antybiotyków w USA podaje się zwierzętom hodowlanym, co prowadzi do niekontrolowanego spożywania ich w mięsie.

5. Wybierz swoje probiotyki.

Sfermentowane lub kiszone produkty, jak kimchi, kombucha i kapusta kiszona, wkraczają do menu. Są ważne, ponieważ zawierają naturalne probiotyki, które wspomagają rozwój dobrych bakterii. Niektórzy ludzie dobrze reagują też na suplementy z probiotykami. Wybierz jakiś, który zawiera niektóre z najbardziej znanych szczepów probiotycznych: Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus paracasei, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium longum, Bifidobacterium lactis.

 

Na podst. 5 Ways To Get Good Bacteria In Your Stomach, Details.com

Sieci społecznościowe

Tagi