Bieganie przez 5 minut dziennie daje długotrwałe korzyści

W ostatnich latach wiele uwagi poświęcono badaniom nad umiarkowanie obciążającymi ćwiczeniami fizycznymi, takimi jak szybki marsz. W oficjalnych wytycznych, opublikowanych przez rząd USA w 2008 r., sugerowano, że ludzie powinni na takie ćwiczenia poświęcać ok. 30 minut dziennie. Stwierdzono też, można to zamienić na 15 minut bardziej intensywnego ruchu.

Jednak była to liczba wzięta z kapelusza: brakowało rzetelnych badań na temat intensywnych ćwiczeń. Dlatego naukowcy z Uniwersytetu Stanu Iowa, Uniwersytetu Karoliny Południowej, Centrum Badań Biomedycznych Penningtona i kilku innych instytucji postanowili sięgnąć do olbrzymich baz danych Kliniki i Instytutu Coopera w Dallas. Przez dziesięciolecia gromadzono tam informacje na temat zdrowia tysięcy ludzi odwiedzających klinikę. Pacjenci ci, po badaniach medycznych i sprawnościowych, wypełniali kwestionariusze, w których, między innymi, zaznaczali, jak często i szybko biegają.

Z tych zasobów badacze wybrali dane 55 137 kobiet i mężczyzn w wieku od 18 do 100 lat, którzy odwiedzili klinikę przynajmniej 15 lat przed rozpoczęciem badania. Z tej grupy 24% przyznało, że biega, chociaż tempo i pokonywane odległości w poszczególnych przypadkach bardzo się różniły.

Następnie, naukowcy sprawdzili, ilu spośród badanych jeszcze żyje. W ciągu 15 lat zmarło blisko 3500 osób, często z powodu chorób serca.

Jednak biegacze wypadli lepiej niż pozostali. W ich przypadku, ryzyko śmierci z dowolnej przyczyny było niższe o 30%, a z powodu chorób serca – o 45%. Nawet ci, którzy palili i mieli nadwagę, ale biegali, byli mniej zagrożeni przedwczesną śmiercią, niż ci, którzy nie biegali.

Jako grupa, biegacze średnio żyli o 3 lata dłużej, niż pozostali.

Co ciekawe, korzyści były praktycznie takie same, niezależnie od tego, jak dużo (lub jak mało) biegali. Ci, którzy poświęcali na to co najmniej 150 minut tygodniowo, albo pokonywali jedną milę w mniej niż 6 minut, żyli tylko nieznacznie dłużej, niż ci, którzy na bieganie przeznaczali 5 minut dziennie, a pokonanie jednej mili zabierało im 10 minut.

Badanie nie wyjaśnia bezpośrednio, jak i dlaczego bieganie wpływa na ryzyko przedwczesnej śmierci. Naukowcy ustalili tylko, że biegacze są ogólnie mniej zagrożeni, niż ludzie uprawiający bardziej umiarkowane ćwiczenia, takie jak marsz.

„W bieganiu może nie być niczego szczególnego” - mówi Timothy Churhc, profesor w Instytucie Penningtona i jeden z autorów badania. „To po prostu najwygodniejsza forma intensywnych ćwiczeń”. Jego zdaniem, to właśnie ta intensywność jest kluczem do dłuższego życia.

Oczywiście, każdy, kto nigdy dotąd nie biegał albo miał w przeszłości problemy zdrowotne, powinien skonsultować się z lekarzem, zanim zacznie. A jeśli bieganie nie sprawia wam frajdy, możecie też spróbować innych intensywnych ćwiczeń, jak choćby skakanie na skakance czy szybkie pedałowanie na rowerze stacjonarnym. Pięć minut solidnego wysiłku dziennie może wydłużyć wasze życie nawet o kilka lat.

 

Na podst. Running 5 Minutes a Day Has Long-Lasting Benefits, Gretchen Reynolds, The New York Times

Sieci społecznościowe

Tagi