Błonnik może chronić przed rakiem prof. Iwona Wawer

Istnieje dobrze udokumentowany związek pomiędzy spożyciem błonnika a nowotworami przewodu pokarmowego . W 2007 r. opublikowano wyniki badań prowadzonych przez Uniwersytet na Hawajach. Analizowano dietę i styl życia wieloletniej populacji prawie 90 tysięcy mężczyzn i ponad 105 tysięcy kobiet, stwierdzając, że więcej błonnika w diecie oznacza mniejsze ryzyko raka okrężnicy i odbytu. Mężczyźni o najwyższym spożyciu błonnika mieli o 38% mniejsze ryzyko raka, w porównaniu do grupy o najmniejszym spożyciu.

U kobiet ta zależność była trudniejsza do analizy i mniej wyraźna, ponieważ wpływ mają też inne czynniki (np. hormonalna terapia zastępcza).

Jednak nigdy nie jest za późno na zmianę diety. Pokazuje to publikacja naukowców z Cancer Institute z Bostonu, USA: 1000 pacjentów z zaawansowanym rakiem okrężnicy poddano operacji i chemioterapii, a następnie przez 5 lat obserwowano ich dalsze losy i sposób odżywiania. Ta grupa pacjentów, która stosowała nadal typową „zachodnią” dietę i jadła dużo mięsa, tłuszczu, oczyszczonych zbóż, słodkich deserów, miała gorsze szanse na przeżycie bez nawrotów niż ci, którzy jedli więcej owoców, warzyw, drobiu i ryb. Dlaczego? Bowiem dla prawidłowej fizjologii, zwłaszcza dolnych partii przewodu pokarmowego ważny jest błonnik z warzyw i owoców.

Fizjologiczne role błonników

Ten niestrawny dla ludzkiego organizmu błonnik:

  • Zapobiega zaparciom, bo pobudza ukrwienie jelit i perystaltykę,
  • Zapobiega uchyłkom i hemoroidom, bo zapewnia luźne stolce, chłonąc wodę zapobiega nadmiernemu odwodnieniu mas kałowych
  • Skraca czas pasażu jelitowego – oznacza to krótszy kontakt związków kancerogennych (amin aromatycznych, związków nitrozowych, barwników itp.) ze ścianą jelit
  • Zwiększa wypełnienie jelit, daje uczucie sytości, jest więc sojusznikiem w walce z otyłością
  • Absorbuje tłuszcze i cholesterol, niektóre frakcje błonnika przyczyniają się do obniżania poziomu cholesterolu całkowitego we krwi.
  • Pęczniejąc tworzy żel, z którego znacznie wolniej wchłaniają się cukry, jest to ważne dla diabetyków.

 

 

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor, str.141-142.

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi