Co zrobić, aby przekonać dziecko do zdrowego jedzenia

W końcu jest decyzja: będziecie odżywiać się zdrowo. Gratulacje! To ważny krok na drodze do dłuższego i szczęśliwszego życia. Może już czujecie się lepiej? Ale pozostaje jeszcze jedna kwestia: jak przekonać wasze dzieci, żeby was w tym naśladowały.

Dzieci są zainteresowane głównie znanymi im, słodkimi smakami i słonymi przekąskami. Rodzice często mówią mi, że ich pociechy po prostu nie chcą jeść zdrowych potraw i już. Opracowałem więc 6 kroków, które pomogą je nakłonić do zmiany diety:

1. Nie poddawaj się, nie ulegaj pragnieniom swego dziecka. Zrozum, że dając mu śmieciowe jedzenie, gdy nie chce zjeść czegoś zdrowego, robisz mu niedźwiedzią przysługę. To zrozumiałe, że wolisz, by zjadło cokolwiek, niż nic. Ale dziecko odmawia jedzenia zdrowych posiłków, bo czeka na swoją ulubioną przekąskę. Manipuluje tobą. Pozwól, aby nieco się przegłodziło: to mu nie zaszkodzi. Kiedy zrozumie, że nie może dostać tego, czego żąda, zacznie godzić się na to, czym ty chcesz je nakarmić.

2. Ustal stałe pory posiłków. Niech posiłki będą wspólnym, rodzinnym doświadczeniem, przeżywanym, w miarę możliwości, o stałej porze i w tym samym miejscu. Dane pokazują, że coś takiego wpływa korzystnie na zdrowie i ogólne samopoczucie młodzieży. Jedzenie kojarzy się wtedy z pozytywnymi doświadczeniami w grupie. Zapobiega to również spożywaniu posiłków przez dziecko we własnym zakresie, z czym łączą się często niewłaściwe wybory.

3. Stosuj politykę otwartej/zamkniętej kuchni. Jednym z wielkich problemów z nawykami żywieniowymi dzieci jest podjadanie między posiłkami. Podjadające dzieci są bardziej otyłe. Powiedz, że kuchnia jest zamknięta między śniadaniem, obiadem i kolacją. Zapobiegniesz nieograniczonemu dostępowi swej pociechy do kalorii w ciągu dnia, wyeliminujesz jedzenie z nudów. Dziecko zrozumie, że ma wybór: jeśli nie zje kolacji, musi wytrzymać do rana, bo ulubionej przekąski nie dostanie.

4. Pozwalaj na wybór w granicach rozsądku. Dzieci uwielbiają testować granice, terroryzują płaczem. Dlatego stwórz swojemu możliwość samodzielnego wyboru tego, co je - oczywiście, chodzi o wybór spośród zdrowych propozycji. Niech poczuje, że liczysz się z jego opinią. Prawdopodobnie łatwiej się wtedy zachęci do jedzenia tego, co jest dla niego dobre.

5. W pierwszej kolejności, przestań kupować fastfoody. To chyba najważniejszy punkt. Pierwsza zasada zdrowszego jedzenia (dla rodziców i dzieci) to usunięcie pokus. Jeśli nie będziesz kupować niezdrowej żywności, problem zmaleje. Owszem, to może się wydawać trudne na początku, gdy dziecku marzą się ulubione ciasteczka, ale w końcu zrozumie, że ta opcja jest niedostępna i znajdzie lepszą alternatywę.

6. Zacznij od czegoś małego i posuwaj się dalej krok po kroku. Nie zmienimy nawyków żywieniowych dziecka w ciągu doby, zatem się nie zniechęcaj. Zacznij od zidentyfikowania jednego niezdrowego nawyku i nad nim pracuj. Może twoje dziecko uwielbia soki, słodycze i pizzę? Zacznij od rozcieńczania soków, a następnie - wyeliminuj je całkowicie. Następnie usuń cukierki, a potem przejdź do pizzy. Małe zwycięstwa szybko się sumują i ułatwiają realizację całego zadania.

 

Na podst. Steps to Get Your Kids Eating Healthy, Austin Perlmutter, Medical Student, Miller School of Medicine

Sieci społecznościowe

Tagi