Cotygodniowa głodówka, czyli trening, który chroni nas przed chorobami mózgu

Naukowcy wykazali, że głodówka, aplikowana organizmowi regularnie przez jeden lub dwa dni w tygodniu, może poprawić funkcjonowanie naszego mózgu i opóźnić jego starzenie. Potrafi też opóźnić wystąpienie takich schorzeń, jak Alzheimer i Parkinson, a nawet chronić przed udarem mózgu.

Ograniczenie spożycia kalorii zwiększa wydajność mózgu

Prof. John Hopkins i dr Mark Mattson z National Institute on Ageing w Baltimore twierdzą, że jednodniowa głodówka lub generalnie przerwy w dostarczaniu kalorii do organizmu, są dużo bardziej korzystne dla mózgu, niż długotrwałe, systematyczne ograniczanie ich spożycia. Zdecydowanie lepiej jest nękać organizm krótkimi głodówkami, a później jeść tyle, ile się chce, oczywiście, w granicach rozsądku.

Aby uzyskać optymalne efekty, zespół Mattsona zaleca, by podczas takiej jedno- lub dwudniowej głodówki spożyć do 500 kalorii dziennie. Może to być np. trochę warzyw, niesłodzona herbata i woda. Mattson jest przekonany, że taki system nie jest trudny do wdrożenia: „Odkryliśmy, że z psychologicznego punktu widzenia, działa to całkiem nieźle, ponieważ nietrudno wytrzymać jednodniową głodówkę, kiedy się wie, że następnego dnia będzie można najeść się do syta”.

Post to dla mózgu najlepszy trening

Naukowcy od dawna sprawdzają zdrowotne skutki ograniczania spożycia kalorii, ale badania dotyczące wpływu głodówki na mózg są stosunkowo świeże i cały czas trwają. Mattson ma nadzieję, że dzięki nim będziemy mogli stwierdzić, iż optymalne funkcjonowanie naszego mózgu może być osiągnięte w sposób naturalny, poprzez regulowanie tego, co jemy. Wyniki badań jego zespołu pokazują, że aktywność poszczególnych substancji chemicznych w mózgu, zaangażowanych w rozwój neuronów, znacznie wzrasta, gdy stosuje się „przerwy na głodówkę”. „Komórki mózgu doznają łagodnego stresu. W taki sam sposób, ćwiczenia ruchowe wpływają na rozwój komórek mięśniowych – ogólny efekt jest bardzo korzystny” – wyjaśnia Mattson.

Skąd się wzięło takie zachowanie komórek mózgu? Mattson proponuje spojrzeć na rzecz z perspektywy zmian ewolucyjnych, kształtujących organizm człowieka. „Kiedy zaczynało brakować żywności, nasi przodkowie musieli się mocno nagimnastykować, skąd wziąć pożywienie. Ci, których mózg odpowiadał najlepiej na to wyzwanie, przypominali sobie, gdzie można znaleźć jedzenie, jak uniknąć drapieżników... To oni mieli największe szanse na przeżycie. Mechanizm łączenia okresów głodu z rozwojem komórek mózgu mógł właśnie w taki sposób ewoluować”.

Obecnie, Mark Mattson planuje pójść krok dalej i wykorzystać zdobycze techniki (jak obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego i metody komputerowe) do oceny faktycznego wpływu ograniczania kalorii na zdrowie mózgu. Uważa, że jeśli społeczność naukowa zaakceptuje wyniki tych badań, to ludzie zagrożeni chorobą mózgu będą mogli poprawić jego funkcjonowanie, stosując regularnie cotygodniowe głodówki.

Poniższe informacje mają jedynie walor edukacyjny i nie powinny być stosowane w celu diagnozowania lub leczenia chorób.

 

Na podst. Workout Sessions for the Brain: Weekly Fasting Protects Against Brain Diseases, Antonia, Raw Food Diet Magazine

Sieci społecznościowe

Tagi