Częściej wstawaj, ruszaj się, a obniżysz ryzyko przewlekłych chorób i złagodzisz proces starzenia

Osoby, które po prostu mniej siedzą i są bardziej aktywne fizycznie, są mniej narażone na przewlekle choroby, jak cukrzyca, rak piersi czy jelita grubego, choroby serca i układu krwionośnego, a także na wylew czy udar mózgu – dowodzi nowe badanie, zrealizowane przez naukowców z Uniwersytetu Stanowego Kansas.

Sara i Richard Rosenkranzowie przeanalizowali dane dotyczące 194 545 osób w wieku od 45 do 106 lat, gromadzone w ramach dużego, australijskiego programu badawczego na temat zdrowia i starzenia się osób po 45 roku życia. Znaleźli niezbite dowody, że naprawdę warto częściej wstawać z kanapy czy zza biurka.

„Ludzie powinni nie tylko być bardziej aktywni fizycznie, spacerując czy uprawiając jakiś sport, ale także szukać sposobów na skrócenie czasu, który spędzają na siedząco”  mówi Richard Rosenkranz.

Takie dwutorowe podejście: mniej siedzenia i więcej fizycznej aktywności, to, według badaczy, klucz do poprawy zdrowia i jakości życia. Zazwyczaj, większość dnia spędzamy siedząc, na ruch poświęcając od 30 minut do godziny. Tymczasem, brak ruchu, czyli niewielka liczba skurczów mięśni, odcina drogę molekułom, zwanym lipazami lipoproteinowymi (LPL). Pomagają one w przetwarzaniu tłuszczu i trójglicerydów w energię.

W gruncie rzeczy, siedząc zbyt długo „wysyłamy organizmowi sygnał, że należy zakończyć proces, który w ciągu dnia stymuluje nasz metabolizm” – mówi Sara Rosenkranz. „Tylko dzięki redukcji czasu spędzonego na siedząco możemy pobudzić działanie tego mechanizmu”. W poprzednim swoim badaniu, opublikowanym w International Journal od BehavioralNutrition and Psychical Activity, oboje naukowcy udowodnili, że im więcej siedzimy, tym częściej cierpimy na otyłość, cukrzycę, choroby krążenia i, generalnie, żyjemy krócej.

Planując swoje najnowsze badanie, Rosenkranzowie postanowili przyjąć konstruktywny punkt widzenia i zobaczyć, czy więcej codziennego ruchu sprawia, że żyjemy zdrowiej i lepiej. Chcieli zmotywować ludzi, szczególnie młodych, do tego, by mniej siedzieli, a więcej się ruszali, co pozwoli im starzeć się przy mniejszym zagrożeniu ze strony chorób przewlekłych.

Skądinąd, zdaniem Richarda Rosenkranza, apelowanie do młodych, powołując się na argument, iż w przyszłości mogą uniknąć chronicznych schorzeń, niespecjalnie do nich przemawia, bo nie to się dla nich w życiu liczy. Lepiej podkreślić inne korzyści, jak znakomite zdrowie, kondycja i wysoka jakość życia.  

A jak można pomóc tym, którzy dużą część dnia spędzają za biurkiem? Naukowcy radzą, by stosować biurka z regulowanym blatem, przy których można również pracować, stojąc. Pozwoli to skrócić czas spędzony na siedząco i będzie pobudzać do ruszania się. Istnieją już zresztą tego rodzaju biurka dla dzieci, które dzięki temu, mogą np. na stojąco odrabiać lekcje czy przygotowywać projekty do szkoły.

Na podst. Take a Stand, Be Active to ReduceChronicDisease, MakeAgingEasier, ResearchFinds, Kansas StateUniversity 

 

Sieci społecznościowe

Tagi