Czy ćwiczenia mogą pogrubiać?

A co, jeśli ćwiczenia mogą powodować tycie?

Więcej ćwiczeń = większy apetyt = więcej spożywanego jedzenia

Może to prowadzić do:

1. Więcej ćwiczeń = większy apetyt = więcej jedzenia = więcej tłuszczu

2. Więcej ćwiczeń = większy apetyt = więcej jedzenia = więcej mięśni, mniej tłuszczu.

Niestety, wielu miłośników ławeczki i ruchomej bieżni realizuje scenariusz numer 1.

Wszyscy znamy korzyści płynące z ćwiczeń fizycznych i raczej trudno byłoby skłonić ludzi do porzucenia tego rodzaju aktywności. Lecz towarzyszyć jej powinna odpowiednio zbilansowana dieta. Inaczej, cały wysiłek przyniesie bardzo nieciekawe efekty. Pobudzenie apetytu, związane z ćwiczeniami, może sprawiać, że jemy więcej, niż normalnie, a wtedy zbędne kalorie wcale nie są spalane.

Im więcej jemy, tym lepiej radzimy sobie, uprawiając ćwiczenia. Odmawianie sobie dodatkowych kalorii wpływa natomiast negatywnie. Lecz jednocześnie, to nie ilość, a jakość naszego pożywienia decyduje o tym, czy zamieni się ono w mięśnie, czy w tłuszcz. Stawiając na pewne typy jedzenia (nie na węglowodany), możemy przyspieszyć nasz metabolizm spoczynkowy, co dostarczy nam więcej energii do wykonywania ćwiczeń, spalania tłuszczu i budowania muskulatury.

Osoby, które jedzą posiłki bogate w proteiny, mają, przy takiej samej wartości kalorycznej pożywienia, dużo lepszy metabolizm, niż te, których pokarm jest w proteiny uboższy. Co więcej, okazuje się, że spożywający więcej białka szybciej nabierają masy mięśniowej. Nie chodzi jednak o to, by opychać się proteinami, ale by zdać sobie sprawę, że odpowiednie typy kalorii mogą pomóc nam przyspieszyć przemianę materii. Nadmiar ćwiczeń i spożywanie złych produktów, co jest istną plagą wśród ćwiczących na siłowniach, może, dla odmiany, przynieść skutki skrajnie odmienne od tych, na których nam zależy.

Jakość przyswajanych przez nas kalorii zawsze ma kluczowe znaczenie, lecz w przypadku tych, którzy często zażywają aktywności fizycznej, znaczenie to jest jeszcze większe. Ćwiczenia wzmagają apetyt. Jeśli zaspokajamy go niewłaściwymi posiłkami, może to doprowadzić do pogorszenia naszej kondycji, nawet do przytycia. Możesz ruszać się więcej, niż wszyscy na siłowni i spalać najwięcej kalorii, ale jeżeli odżywiasz się nieodpowiednio, nigdy nie uda ci się zrzucić zbędnych kilogramów.

Ćwiczenia na 100 proc. nie pomagają w spalaniu kalorii. W tym tygodniu grałem np. przez godzinę w piłkę. W czasie meczu spaliłem jakieś 630 kalorii. To prawie zrównoważyło posiłki, jakie zjadłem przed i po meczu, będące równowartością 1000 kalorii. Piłka nożna jest jednym ze sportów, które najbardziej pobudzają przemianę materii. Jeśli nawet ona nie jest w stanie pomóc w spaleniu kalorii pochodzących z nieodpowiedniego pożywienia – czy zrobi to bieżnia bądź rowerek?

Podsumowanie:

Dobrą wiadomością jest to, że odżywiając się właściwie, otrzymujemy dodatkową energię, która pomaga w ćwiczeniach, pracy zawodowej, sprawia, że lepiej się czujemy i wyglądamy. Lecz duża aktywność fizyczna (np. żeby stracić na wadze) nie powinna się łączyć z przejściem na dietę odchudzającą, bo może to spowolnić nasz metabolizm spoczynkowy i obniżyć poziom energii.

Co zatem robić, żeby być szczupłym i umięśnionym?

1. Zaakceptuj fakt, że po ćwiczeniach twój apetyt rośnie.

2. Wybieraj produkty żywnościowe wysokiej jakości, które pomogą ci dostosować metabolizm do celu, jakim jest spalanie kalorii i rozwijanie muskulatury.

3. Unikaj cukrów i nadmiaru węglowodanów, gdyż bardzo często są one zamieniane w tkankę tłuszczową i powodują chęć objadania się.

4. Nigdy nie myśl o spaleniu spożytych złych kalorii na siłowni.

5. Czy to na siłowni, czy w codziennym życiu – nie żyj, by jeść, a jedz, by żyć.

I zamień bieżnię na coś, co jest mniej monotonne i wymaga więcej wysiłku.

 

Na podst. Is Exercise Making You Fat?, dr Colin Champ, www.myhealthwire.com

Sieci społecznościowe

Tagi