Czy jedząc więcej warzyw będziesz szczęśliwszy?

Być może pora zastąpić antydepresanty z apteki groszkiem i marchewką. Ekonomiści z Uniwersytetu Dartmouth w Anglii sugerują, że spożywanie większej ilości warzyw i owoców może zwiększyć nasze poczucie szczęścia.

Krajowe Biuro Badań Ekonomicznych, organizacja pożytku publicznego z USA, przeanalizowało trzy badania z Wielkiej Brytanii, którymi objęto w sumie 80 tys. osób, i w których mierzono samopoczucie psychiczne w połączeniu z czynnikami wpływającymi na zdrowie człowieka, takimi, jak dieta. Samopoczucie rozbito na: stres związany z pracą, uczucie zdenerwowania i obawy, poziom zadowolenia z życia oraz zdolność do radzenia sobie z problemami i trudnościami życiowymi. W diecie zwracano uwagę na to, jak często dana osoba jadła owoce i warzywa.

Okazało się, że im więcej jemy warzyw i owoców, tym bardziej jesteśmy zadowoleni z życia. Optymalnie, powinniśmy spożywać je 7 razy dziennie, ale niewiele gorsze rezultaty daje 5 razy dziennie. Autorzy analizy mówią, że ich wyniki to tylko sugestie. Starali się też sprawdzić inne czynniki, takie jak dochody, status zawodowy i ogólny stan zdrowia. W jednym z badań wyszło, że zjadanie od 7 do 8 porcji warzyw dziennie jest silniej powiązane z poczuciem szczęścia i, generalnie, z lepszym dobrostanem, niż status zawodowy.

Niemniej, jest wiele rzeczy, które mogą mieć wpływ na poczucie szczęścia. Nie jest też jasne, czy to warzywa uszczęśliwiają ludzi, czy szczęśliwi ludzie jedzą więcej warzyw.

Niemniej badanie wykazało związek między dietą, a zdrowiem psychicznym. Mówi się, że jesteśmy tym, co jemy. Spożywanie większej ilości warzyw i owoców na pewno nie zaszkodzi. Warto tego spróbować zwłaszcza w świetle innych badań, z który wynika, że 63 proc. amerykańskich pracowników uważa się za nieszczęśliwych i wypalonych.

 

Na podst. Can Eating More Vegetables Make You Happy?, Emily Main, Rodal News

 

 

Sieci społecznościowe

Tagi