Czy jesteś pewien, że wiesz co jesz?

Tego, że jedzenie jest jednym z najważniejszych obszarów naszego życia dowiadujemy się już w wieku wczesnodziecięcym. Często jako małe dzieci otrzymujemy jedzenie jako lekarstwo na samotność, smutek czy potrzebę przytulenia bliskiej osoby. To sprawia, że już jako dorośli w naszej podświadomości łączymy jedzenie z emocjami, potrzebami czy konfliktami wewnętrznymi. Jedzenie zajmuje jeden z większych obszarów naszego życia, przeznaczamy mu bardzo dużo uwagi i traktujemy jako sposób na sprawienie sobie przyjemności czy poprawienie samopoczucia. Towarzyszy nam ono przy najważniejszych okazjach w życiu (uroczystości rodzinne, randki) a także służy jako sposób okazywania miłości (przyrządzanie ulubionych potraw dla najbliższych, randki w restauracji itp.)

Pomimo, że jedzenie stanowi tak ważny obszar w naszym życiu często brakuje nam podstawowej wiedzy na temat tego, co kładziemy na swoim talerzu. Żyjemy w nieświadomości, kupujemy tanią wędlinę nie zdając sobie sprawy z tego, że ma w sobie niewiele mięsa lub jemy produkty typu light, w których tłuszcz zastąpiony jest niezdrową chemią lub po prostu cukrem. Niestety badania wykazują, że wciąż niewielki odsetek Polaków ze zrozumieniem czyta etykiety na produktach spożywczych. Kierujemy się bardziej walorami smakowymi niż wartością odżywczą produktów, niestety nie służy to naszemu zdrowiu a co więcej, niezdrowe jedzenie może nawet skrócić życie.

Na co powinniśmy zwracać większą uwagę układając menu dla swojej rodziny?

  • Zapoznaj się z aktualną Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, która dostępna jest na stronie Instytutu Żywności i Żywienia.

To najprostszy sposób, aby uświadomić sobie jak układać codzienny jadłospis by uwzględniał on korzyść dla naszego zdrowia,

  • Czytaj etykiety.

Warto zwrócić uwagę nie tylko na skład produktu ale także na tabelę z wartościami odżywczymi. Wybierajmy produkty, które mają najmniejszą ilość soli, cukrów prostych, tłuszczu oraz dodatkowych, wątpliwie nazwanych substancji.

  • Jedz więcej warzyw.

Powtarzam to do znudzenia ale jest to absolutny warunek dobrego odżywienia naszego organizmu. Warto zasięgnąć wiedzy jakie wartości posiadają poszczególne warzywa by z pełną świadomością spożywać codzienne posiłki.

  • Używaj naturalnych przypraw i ziół.

Niby jest to takie oczywiste a na półkach sklepowych wciąż znaczną część zajmują kostki rosołowe czy inne przyprawy zawierające sporo niezdrowej chemii. Warto wiedzieć jakie zioła i w jaki sposób nas odżywiają.

  • Jedz mniej a lepiej.

Wiele osób jako przeszkodę do lepszego odżywiania podaje argument, że lepsze jedzenie jest droższe. To nie do końca prawda. Zdecydowanie lepiej jest zjeść mniej a lepiej. Jest wiele sposobów na to, by kupować oszczędniej, trzeba tylko dać temu trochę uwagi.

  • Bądź ciekaw.

To bardzo ważne by poszerzać swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania, produktów sprzedawanych w sklepach, sposobu ich przetwarzania oraz wpływu na nasz organizm. Czy ser żółty jest stałym punktem na Twoim liście zakupów? Co o nim wiesz? Czy wiesz jak dużo zawiera tłuszczu? Może warto zrobić przegląd swoich nawyków żywieniowych i stworzyć listę zamienników dla niesprzyjających produktów?

  • Planuj co będziesz jeść.

Warto to robić, by to nie przypadek rządził naszym jadłospisem. Warto robić listę zakupów oraz planować posiłki na każdy dzień.

Mogłoby się wydawać, że uważność na powyższe podpunkty w codziennym życiu zajęłaby zbyt dużo czasu, przecież i tak już jesteśmy wystarczająco zabiegani. W porządku! Wybierz zatem jeden z nich, najlepiej taki, który dotychczas nie był dla Ciebie istotny. Daj uważność tylko jednej z powyższych rzeczy a będzie to duży krok w kierunku zdrowia dla Ciebie i Twojej rodziny.

 

„Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.”

Lao Tzu

A do celu zaprowadzi Cię poszerzanie świadomości,

Agnieszka Szumiec

Autorka kursu on – line „Odstaw diety i schudnij”

https://www.kobiecaiszczesliwa.pl/psychoodzywianie/

Agnieszka Szumiec

Autor

Agnieszka Szumiec – od lat interesuję się zdrowym stylem życia a przede wszystkim zdrowym sposobem odżywiania dlatego postanowiłam przypieczętować tę pasję edukacją w zakresie dietetyki. Jestem świadoma, że sama teoria nie wystarczy dlatego zdecydowałam się poszerzyć tę specjalizację o psychodietetykę. Obecnie wspieram kobiety w ich decyzjach dotyczących zdrowego stylu życia, pomagam im lepiej poznawać siebie i swoje potrzeby oraz próbuję uaktywnić ich kobiecą siłę. Więcej na : www.kobiecaiszczesliwa.pl 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi