DHA to zdrowy mózg

Naukowcy z Centrum Badań nad Chorobą Alzheimera w Euston, w USA, oceniali poziom DHA w krwinkach czerwonych ponad 1500 kobiet i mężczyzn w wieku od 58 do 66 lat, którzy nie cierpieli na demencję. Zbadali także ich mózgi: zmierzyli ich wielkość i wykonali ich skany MRI, by wykryć drobne wylewy. Ponadto, pacjenci przeszli szereg testów oceniających ich zdolności poznawcze.

Okazało się, że w porównaniu z osobami, które miały wyższy poziom DHA, badani z najniższym poziomem tego kwasu mieli wyraźnie mniejszą objętość całkowitą mózgu, a także dużo więcej drobnych wylewów. Wypadali też gorzej w testach, zarówno pamięci wizualnej i funkcji wykonawczych, jak i abstrakcyjnego myślenia.

DHA nie tylko włącza wzrost nowych komórek mózgu. Chroni też te już istniejące, gdyż zwiększa zdolność do łączenia się jednej komórki z następną, w procesie zwanym neuroplastycznością. Na dodatek, redukuje działanie enzymu COX-2, co ostatecznie przekłada się na to, że DHA działa przeciwzapalnie. To ważne, bo stany zapalne są kluczowym graczem w chorobach Alzheimera i Parkinsona, i praktycznie w każdej innej chorobie neurodegeneracyjnej.

Dorosłym zalecam co najmniej 800 mg DHA, a często nawet więcej. Kwas ten jest dostępny jako suplement, pochodna tłuszczu ryb lub alg morskich. Znajduje się też w oleju z kryla, ale jego ilość stanowi tu tylko 10% tego, co zawiera olej rybny.

Warto też po prostu jeść tłuste ryby (dzikie). Teraz już wiemy, dlaczego uważa się je za „pokarm dla mózgu”.

Innym lepszym rozwiązaniem jest Omega 3-6-9 w której zawarte są kwasy ALA produkowana na bazie oleju lnianego, która gwarantuje brak toksyczności i najwyższy poziom przyswajalności kwasów omega-3.

Organizm może z kwasu ALA wyprodukować w wyniku sprzężenia zwrotnego kwasy (EPA i DHA) w odpowiedniej ilości.

Więcej: Omega 3-6-9 

 

Na podst. DHA Keeps Your Brain Healthy, drperlmutter.com , produktybenedyktynskie.com

Zdjęcie: © Depositphotos.com/Madllen

Sieci społecznościowe

Tagi