Dieta śródziemnomorska jest zdrowa dla mózgu

Dieta śródziemnomorska może, na dłuższa metę, zdziałać cuda, jeśli chodzi o wydolność naszego mózgu. Naukowcy twierdzą, że u osób, które ją stosują, spada ryzyko tzw. neurodegeneracji.

Według nowych badań, przeprowadzonych w Miller School of Medicine na Uniwersytecie Miami, opisanych w Archives of Neurology, dieta śródziemnomorska wpływa na zdrowie naszego mózgu. Styl odżywiania się, charakterystyczny dla Grecji, Hiszpanii i południa Włoch, może bowiem sprawić, że zmniejszy się nacisk na naczynia włosowate w naszym mózgu.

Dieta może mieć wpływ na przepływ krwi do mózgu

Badacze wykazali, że ultrabiałe plamy w mózgu, znane jako hiperintensywne zmiany istoty białej (WMHs - white matter hyperintensities), oznaczają przewlekłe uszkodzenie naczyń włosowatych i mogą być powiązane z wysokim ryzykiem udarów, pogorszenia zdolności poznawczych, otępienia, a nawet śmierci. Poprzednie badania dowiodły już, że WMHs wskazuje na uszkodzenie aksonów, które może zmniejszyć przepływ krwi.

„Choć dieta może być ważnym prognostykiem chorób naczyniowych, niewiele wiadomo na temat ewentualnego związku między nawykami żywieniowymi, a WMHs. Badania sugerowały, że stosowaniu diety śródziemnomorskiej towarzyszy niższe ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego, choroby wieńcowej serca, udaru mózgu i zaburzeń funkcji poznawczych. Do tej pory jednak nie było, według naszej wiedzy, badań, które bliżej przyjrzałyby się związkowi między dietą śródziemnomorską, a ilością WMHs” – piszą naukowcy z Miller School of Medicine.

Żeby sprawdzić wpływ odżywiania się na zdrowie naczyń włosowatych, dr Hannah Gardener z Uniwersytetu Miami przeanalizowała dane zebrane od 966 osób, które poproszono o wypełnienie kwestionariusza na temat ich diety w ciągu ostatniego roku. Zespół dr Gardener, przy użyciu skali od 0 do 10, określił, na ile dieta poszczególnych badanych bliska jest śródziemnomorskiej.

Im wyższa punktacja, tym lepsze zdrowie 

11,6% uczestników badania uzyskało od 0 do 2 punktów, 15,8% - 3 punkty, 23% - 4 punkty i 23% – 5 punktów. Wreszcie, ponad 25% otrzymało od 6 do 9 punktów. Okazało się, że mężczyźni uzyskali, średnio, więcej punktów, niż kobiety. Osoby stosujący dietę śródziemnomorską wykazywały większą aktywność fizyczną. Ci, którzy dostali powyżej 6 punktów, mieli niższy poziom tkanki tłuszczowej.

Wyniki badania pokazały również, że uczestnicy z wyższą punktacją mają niższy stopień WMH's, co oznacza, że są mniej narażeni na choroby mózgu.

„Podsumowując, nauka sugeruje możliwy związek między dietą śródziemnomorską, a chorobami naczyń włosowatych... Może to wynikać z korzystnego stosunku tłuszczów jednonasyconych do nasyconych. Jednak wyniki analiz poszczególnych składników tej diety, sugerują, że chodzi tu o całość, a nie o jej poszczególne składniki” – twierdzi Hannah Gardener.

Dieta śródziemnomorska to, przede wszystkim, posiłki roślinne: świeże owoce, sałatki warzywne, a także oliwa z oliwek, jako główne źródło tłuszczu. Ryby i mięso je się w ograniczonym zakresie, do tego dochodzi jeszcze wino, wytwarzane naturalnymi metodami.

 

Na podst. The Mediterranean-Style Diet Found Good for the Brain, Antonia, Raw Food Health 

Sieci społecznościowe

Tagi