Dieta w chorobie Alzheimera

Choroba Alzheimera jest degeneracyjną chorobą ośrodkowego układu nerwowego. Przebieg choroby jest postępujący, a u chorych występują objawy zaniku pamięci, otępienia, zaburzeń świadomości. Przyczyny choroby nie są do końca poznane, ocenia się, że wpływ mają zarówno czynniki genetyczne jak i środowiskowe. Na przebieg choroby mogą mieć wpływ też choroby współistniejące takie, jak choroby układu krążenia.

Wiele badań potwierdza prewencyjne działanie diety śródziemnomorskiej w rozwoju choroby Alzheimera. Dieta ta bogata jest warzywa i owoce, produkty zbożowe z grubego przemiału (razowe pieczywo, kasze), ryby morskie. Charakteryzuje się duża ilością błonnika witamin, flawonoidów o działaniu antyoksydacyjnym oraz niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z ryb i tłuszczów roślinnych, a także niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzących z tłuszczów zwierzęcych.

Dlatego też osobom z chorobą Alzhaimera, a przede wszystkim prewencyjnie zaleca się dietę środziemnomorską. W diecie tej powinno ograniczać się spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych. Nasycone kwasy tłuszczowe wpływają na wzrost stężenia cholesterolu całkowitego oraz LDL, mają działanie prozapalne, a także zwiększają krzepliwość krwi przyczyniając się tym samym do rozwoju miażdżycy. Duże ilości kwasów tłuszczowych nasyconych znajduje się w produktach zawierających tłuszcze zwierzęce jak: tłuste mięso, tłuste wędliny, smalec, masło, boczek, sery żółte i topione, tłuste mleko, a także w oleju palmowym i kokosowym.

Tłuszcze powinny pochodzić z ryb, a niewielki dodatek do potraw powinny stanowić oleje roślinne zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe (oliwa z oliwek, olej rzepakowy , słonecznikowy, lniany). Wykazano że niedobór kwasu dekozaheksaenowego (DHA) –wielonienasyonego kwasu tłuszczowego z rodziny omega 3 może mieć związek z występowaniem choroby Alzheimera. Spożywanie diety bogatej w DHA wpływa na obniżenie się poziomu trójglicerydów we krwi, wykazano ponadto, że jego niedobór może powodować niski poziom serotoniny w mózgu oraz zapobiega występowaniu zmian typowych dla choroby Alzheimera. Dobrym źródłem omega-3 są tłuste ryby morskie (makrela, śledź, łosoś atlantycki, halibut) oraz olej sojowy, lniany. Zaleca się spożywanie co najmniej 2 razy w tygodniu ryb morskich takich, jak makrela, śledź i sardynka właśnie ze względu na zawartość kwasów tłuszczowych omega-3. W przypadku osób już chorujących na chorobę Alzheimera korzystna może okazać się suplementacja DHA w diecie w postaci suplementów diety.

Jednym z czynników ryzyka wystąpienia i rozwoju choroby Alzhaimera może być wysoki poziom homocysteiny, którego zbyt duże stężenie może uszkadzać komórki nerwowe. Niedobór kwasu foliowego jak również witamin z grupy B prowadzi do podwyższenia poziomu homocysteiny. Dobrym źródłem kwasu foliowego są zielone warzywa (sałata, natka pietruszki, brokuły) oraz owoce, chleb pełnoziarnisty i strączkowe (fasola, groch).

Bardzo ważna jest odpowiednia ilość warzyw i owoców w diecie zawierających naturalne antyoksydanty takie, jak witamina C, flawonoidy. Szczególne właściwości antyoksydacyjne przypisuje się składnikom owoców ciemno granatowych takich, jak jagody, borówki, jeżyny. Wykazano, że spożywanie czarnych jagód może wpłynąć na poprawę pamięci w podeszłym wieku.

Warto również utrzymać niski poziom cholesterolu i odpowiednie ciśnienie krwi. Należy ograniczyć produkty pochodzenia zwierzęcego, czerwone mięso zastępować chudym drobiem, nasionami roślin strączkowych i rybami. Obniżenie spożycia soli kuchennej (dodawanej do potraw oraz z produktów przetworzonych takich, jak wędliny, pieczywo, słone przekąski) przyczynia się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi.

Innym składnikiem mogącym mieć korzystny wpływ na prewencję i leczenie choroby Alzheimera jest kurkuma. Naturalny składnik występujący w kłączach tej rośliny wykazuje działanie wspomagające niszczenie białek powodujących chorobę Alzheimera. Kurkuma jest składnikiem mieszanek przyprawowych carry.

Ponadto dla dobrej pracy mózgu i układu nerwowego niezbędne są miedzy innymi magnez, cynk, żelazo, witaminy z grupy B. Oprócz produktów zbożowych z pełnego przemiału dobrym źródłem tych składników w diecie są warzywa, orzechy, nasiona roślin strączkowych, pestki dyni, słonecznika. Lecytyna jest niezbędna do powstania jednego z neuroprzekaźników i wpływa na pamięć. Występuje w orzeszkach ziemnych, soi, siemieniu lnianym i kiełkach pszenicy.
 

 

dr Katarzyna Wolnicka - specjalista dietetyk, Instytut Żywności i Żywienia

Źródło: medonet.pl

 

Sieci społecznościowe

Tagi