Dlaczego każdy powinien rozumieć nauki ścisłe

Wiele osób czuje, że nic nie wie o nauce. Filozof A. C.Grayling uważa, że to właśnie czyni nas niewolnikami technologii. Im mniej wiemy, tym większe prawdopodobieństwo, ze inni będą nami manipulować.  

„Nauka jest bez wątpienia największym osiągnięciem ludzkości" - mówi A.C. Grayling, pierwszy Mistrz Nowego Kolegium Nauk Humanistycznych w Londynie i dodaje, że wszyscy powinniśmy być częścią historii myślenia o nauce i myślenia o znaczeniu nauk ścisłych. W końcu dotyczą one naszego świata.Ludzie nie mają pojęcia o nauce i czują się wykluczeni z debaty na temat nauk ścisłych. Używają laptopów, latają samolotami, korzystają z urządzeń AGD i nie wiedzą, co kryje się za tą technologią. A im mniej wiedzą, tym większe prawdopodobieństwo, że będą nimi manipulować lub wpływać na nich osoby, którym ich dobro wcale nie leży na sercu. Ludzie są świadomi wielu problemów dotyczących środowiska i klimatu. Lecz gdyby więcej wiedzieli o nauce, która za tym stoi, zapewne bardziej naciskaliby na rządzących i angażowali się w proces podejmowania decyzji. Powinniśmy zacząć od szkół. Nasz tradycyjny sposób nauczania nauk ścisłych zakłada, że osoby, które się tym interesują, zostaną później naukowcami. Ale wielu nie chce iść tą drogą. Ludzie mogliby dobrze rozumieć nauki ścisłe bez konieczności posiadania wiedzy technicznej. Uczelnie zwykle od początku mają zbyt wyspecjalizowane kierunki. Osoby wykształcone powinny mieć zarówno wiedzę dotycząca nauk ścisłych, jak i humanistycznych. Zaś w społeczeństwie powinna istnieć większa wymiana myśli między naukowcami, a zwykłymi ludźmi. „Powinniśmy mieć dużą dozę zdrowego sceptycyzmu" - uważa D.C. Grayling. Nie możemy po prostu zamknąć oczu na rzeczy, które są ważne. Dysponujemy dziś technologiami i możliwościami, dzięki którym można zadziałać na wyobraźnię i pomóc ludziom dużo lepiej rozumieć nauki ścisłe.

 

 

 

Na podst. Why everyone must understand science, BBC

Sieci społecznościowe

Tagi