Dlaczego olej kokosowy jest dla ciebie dobry? Bo jest najzdrowszy do gotowania

Olej kokosowy to doskonały przykład zdrowej żywności, zdemonizowanej przez dietetyków tzw. głównego nurtu. Spotkał się z krytyką przede wszystkim dlatego, że zawiera dużo tłuszczów nasyconych, które w rzeczywistości wcale nie są takie złe.

Zła prasa

Jakieś 90% kalorii, których dostarcza olej kokosowy, trafia do nas w postaci tłuszczów nasyconych. Kilkadziesiąt lat temu, grupa uprzedzonych, ale wpływowych, naukowców zdemonizowała te tłuszcze, jednak później wykazano, że nie mają one żadnego związku z chorobami serca.

We wczesnych badaniach nad olejem kokosowym, które rzekomo dowodziły jego szkodliwości, wykorzystywano jego rafinowaną i utwardzaną wersję, zawierającą tłuszcze trans. Nie ma ona nic wspólnego z nieprzetworzonym, organicznym olejem z pierwszego tłoczenia, któremu poświęcony jest ten artykuł.

Społeczności, które jedzą dużo kokosów, są zdrowe

Mieszkańcy Tokelau (wyspy u wybrzeży Nowej Zelandii) aż 50% kalorii uzyskują z kokosów. Są też największymi konsumentami tłuszczów nasyconych na świecie. Mieszkańcy Kitavy (Papua Nowa Gwinea) przyjmują w postaci tłuszczów nasyconych 17% kalorii – głównie z kokosów. W obu tych społecznościach nie wykryto ani śladu chorób układu krążenia, a ich członkowie generalnie cieszą się bardzo dobrym zdrowiem.

Unikalna kompozycja kwasów tłuszczowych w oleju kokosowym

Kwasy tłuszczowe w oleju kokosowym są w 90% nasycone, co sprawia, że jest on bardzo mało podatny na utlenianie w wysokich temperaturach. Z tego powodu, świetnie się nadaje do smażenia. Ponadto, prawie w całości składa się z trójglicerydów z łańcuchami kwasów tłuszczowych o średniej długości (MCT), które z układu trawiennego trafiają wprost do wątroby, gdzie mogą zostać przekształcone w ciała ketonowe, dając szybki zastrzyk energii.

Olej kokosowy zawiera dużo kwasu laurynowego

Kwas laurynowy i monolauryna, którą uzyskuje z niego organizm, zabijają bakterie, wirusy i grzyby. Dlatego, olej kokosowy może chronić przed różnymi infekcjami.

Olej kokosowy, lipidy we krwi i choroby układu krążenia

Nierafinowany olej kokosowy poprawia profil lipidowy. Zmniejsza całkowity poziom cholesterolu, poziom LDL i utlenionego LDL, a także podwyższa poziom HDL („dobrego” cholesterolu). Korzystnie wpływa też na czynniki warunkujące krzepliwość krwi i status antyoksydacyjny. Poza tym wykazano, że zawarte w nim MCT, w porównaniu z tłuszczami o długich łańcuchach, obniżają zawartość trójglicerydów we krwi.

Mówiąc krótko, olej kokosowy nie tylko nie powoduje chorób serca, ale może przed nimi chronić.

Olej kokosowy może pomóc schudnąć

Istnieje sporo dowodów na to, że olej kokosowy wspomaga odchudzanie. Zawarte w nim MCT powodują zwiększenie wydatkowania energii, dają większe poczucie sytości i sprawiają, że większy procent utraty wagi wiąże się ze spalaniem tłuszczu, co sugeruje, że chronią mięśnie.

Olej kokosowy ma też inne wspaniałe właściwości zdrowotne

Jak wspomniałem, olej kokosowy może zostać przekształcony w wątrobie w ciała ketonowe, które zapewniają energię dla mózgu. Są one szczególnie pożyteczne w przypadkach epilepsji, ale mają też pozytywny wpływ przy innych zaburzeniach.

Olej kokosowy może też być stosowany miejscowo, gdyż nawilża skórę i chroni włosy przed zniszczeniem.

A jakby tego było mało, pasuje do niemal każdej potrawy i świetnie smakuje.

 

Na podst. Why is Coconut Oil Good For You? The Healthiest Oil for Cooking, Kris Gunnars, AuthorityNutrition

Na podst. Why is Coconut Oil Good For You? The Healthiest Oil for Cooking, Kris Gunnars, AuthorityNutrition

Sieci społecznościowe

Tagi