Dlaczego warto jeść zupy?

         

Zupy są bardzo ważnym elementem tradycyjnej polskiej kuchni, jednak w obecnych czasach łatwo odnieść wrażenie, że na naszych stołach są coraz mniej doceniane. Tymczasem nasze prababcie nie uznawały obiadu, w którym nie było zupy, bo np. zawiesista, tłusta zupa na mięsnym wywarze była często źródłem energii dla ciężkich polowych prac.

Obecne przepisy zostały mocno zmodyfikowane, zupy są lżejsze, z dużą ilością warzyw i często na jarskim wywarze. Mogą stanowić pierwsze z dwóch dań gdzie talerz zupy podaje się na pobudzenie apetytu ale dla niektórych te bardziej pożywne są wystarczające jako danie główne. 

Dlaczego warto włączyć zupy do codziennego jadłospisu?

  • Można je komponować na różne sposoby. Oprócz tradycyjnych przepisów warto pobudzić kreatywność i łączyć w zupie rozmaite ulubione składniki. Możliwości jest nieskończenie wiele a tu ograniczyć nas może jedynie wyobraźnia.
  • Można je jeść na śniadanie (zupy mleczne, owocowe, lekkie warzywne), obiad i kolację.
  • Odpowiednio przyrządzane mogą być bardzo pożywne i odżywcze. Zupa pełna warzyw dostarcza nam całą gamę witamin i minerałów, błonnik pokarmowy a równocześnie jest dodatkową porcją płynu co wspomaga nawadnianie organizmu.
  • Jest to doskonałe danie dla zabieganych. Nawet wykwintną zupę można przyrządzić szybko i prosto oraz konsystencja sprawia, że łatwo ją podgrzać gdy w lodówce zostanie zapas z obiadu.
  • Jest idealny jako zdrowy posiłek na wynos, można je bowiem nosić ze sobą w termosie.
  • Zupy kremy są idealnym sposobem na „przemycenie” porcji warzyw choćby dla naszych pociech niejadków.
  • Zupa jest doskonałą alternatywą dla osób dbających o linię, łatwo ją przyrządzić w taki sposób aby była smaczna, zbilansowana i niskokaloryczna.
  • Zupy można łatwo pasteryzować, dzięki temu w lodówce zawsze może być zapas na „czarną godzinę”.
  • Oprócz smaku i odżywienia zupy pełnią też dla organizmu funkcję ogrzewania bądź ochładzania (chłodnik w gorące dni doskonale orzeźwi).

Co warto wiedzieć?

  • Dobra zupa to taka z dużą ilością warzyw. Warto mieć w zamrażarce różne ich mieszanki co zdecydowanie przyspiesza gotowanie.
  • Aby obniżyć kaloryczność zupy zamiast tłustej śmietany do zabielenia można użyć jogurtu bądź mleka.
  • Zdecydowanie zniechęcam do używania sklepowych kostek rosołowych czy przypraw w płynie. Zazwyczaj mają one w składzie chemie, która nie przynosi żadnej korzyści a nawet wręcz przeciwnie, może zaszkodzić. Lepiej robić własne buliony, które można przechowywać w lodówce około miesiąca. Warto też używać naturalnych przypraw oraz świeżych ziół co nie tylko poprawi smak zupy ale także dostarczy dodatkowych składników odżywczych.

Agnieszka Szumiec

Autor

Agnieszka Szumiec – od lat interesuję się zdrowym stylem życia a przede wszystkim zdrowym sposobem odżywiania dlatego postanowiłam przypieczętować tę pasję edukacją w zakresie dietetyki. Jestem świadoma, że sama teoria nie wystarczy dlatego zdecydowałam się poszerzyć tę specjalizację o psychodietetykę. Obecnie wspieram kobiety w ich decyzjach dotyczących zdrowego stylu życia, pomagam im lepiej poznawać siebie i swoje potrzeby oraz próbuję uaktywnić ich kobiecą siłę. Więcej na : www.kobiecaiszczesliwa.pl 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi