Dlaczego warto pić zieloną herbatę?

Zielona herbata uznawana jest za jeden z najzdrowszych napojów na świecie, pomimo nie każdemu przypadającego do gustu smaku. Prozdrowotne właściwości zielonej herbaty i jej lecznicze działanie doceniane jest od tysiącleci. Pochodzący z Chin napar największą popularność zdobył jako wykazujący wysoką skuteczność środek na odchudzanie, nie zawierający kalorii. Przy tym pomaga oczyścić organizm z toksyn, zapobiega chorobom układu krążenia oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia nowotworów. Z początku do smaku zielonej herbaty może być trudno się przekonać, jednak im więcej jej pijemy zaczynamy doceniać cudowny smak i aromat naparu.

Zielona herbata na odchudzanie

Picie zielonej herbaty jest szczególnie polecane na odchudzanie, gdyż napar posiada właściwości wspomagające proces utraty zbędnych kilogramów. Obecne w nim katechiny mają istotny i wielopoziomowy wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej. Skutecznie hamują wchłanianie tłuszczów pochodzących z pożywienia i zwiększają ich zapotrzebowanie przez organizm. Dodatkowo napój z zielonej herbaty zwiększa aktywność niektórych enzymów biorących bezpośredni udział w trawieniu. Ma dobry wpływ na metabolizm wątrobowy, zwiększa termogenezę i przyspiesza utlenianie tłuszczów.

Zielona herbata na chorobę Alzheimera

Naukowcy z Uniwersytetu Newcastle wykazali, że regularne spożywanie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko rozwoju choroby Alzheimera i wielu innych chorób neurodegeneracyjnych. Może ona także chronić mózg przed różnymi formami demencji starczej. Do powstania tych chorób przyczyniają się substancje, takie jak nadtlenek wodoru i beta-amyloid. Ze względu na fakt, że zielona herbata trawiona jest w jelitach, zwiększa się skuteczność jej składników w zwalczaniu tych związków. Ochronę przed toksycznymi substancjami gwarantują polifenole, którym przypisuje się właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne.

Zielona herbata zmniejsza ryzyko rozwoju raka

Przez lata prowadzone badania nad dobroczynnymi właściwościami zielonej herbaty potwierdziły jej antynowotworowe działanie. Bezpośredni wpływ na to mają przeciwutleniacze, które chronią DNA przed działaniem substancji kancerogennych i wszelkiego rodzaju zmianami mogącymi prowadzić do rozwoju chorób nowotworowych. Odpowiednio udokumentowane zostało m.in. ochronne działanie przed rakiem skóry, którego przyczyną jest promieniowanie UV.

Zielona herbata – kto nie powinien jej pić?

Picie zielonej herbaty niesie za sobą wiele korzyści, ale warto również wiedzieć o skutkach ubocznych, o których mimo wszystko rzadziej się wspomina. Leczenie żywnością jest skuteczne, ale musi być stosowane z głową.

Ograniczyć przyjmowanie mocnego naparu z zielonej herbaty powinny osoby:

– starsze

– z nadciśnieniem tętniczym

– chore na serce

– z jaskrą

Nie jest to również najlepszy napój dla rozwijającego się organizmu, dlatego dzieci do 10 roku życia w ogóle nie powinny pić zielonej herbaty. Zielona herbata może przyczyniać się do powstania anemii, gdyż zawarte w niej katechiny sprawiają, że żelazo z pożywienia nie wchłania się prawidłowo. Z tego powodu również nie należy popijać nią posiłków. Dotychczas przeprowadzone obserwacje wykazały, że zielona herbata w ciąży może być przyczyną poronień, ze względu na duże stężenie kofeiny. W nadmiarze może powodować problemy żołądkowe, dlatego nie należy pić jej na pusty żołądek. Obecne w niej taniny podrażniają narząd, co może skutkować nudnościami, zaparciami oraz wymiotami. Trzeba też pamiętać, że zielona herbata wypłukuje liczne pierwiastki z organizmu, w tym wapń. Główną przyczyną osteoporozy jest niedobór wapnia, dlatego organizm osoby często pijącej zieloną herbatę staje się bardziej podatny na wystąpienie osteoporozy. Picie zielonej herbaty dobrze jest skonsultować z lekarzem podczas przyjmowania leków pobudzających układ nerwowy, gdyż wchodzi ona w interakcje z lekami.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Zdarzyło Ci się, że zaparzyłeś zieloną herbatę, a przygotowany napar okazał się tak mocny i charakterystyczny w smaku, że nie byłeś w stanie go wypić? Podpowiadamy, w jaki sposób parzyć zieloną herbatę, aby była najsmaczniejsza.

Aby napój zachował najlepsze wartości smakowe i unikalny aromat herbatę należy zaparzyć w ogrzanym wcześniej gorącą wodą, a następnie wytartym do sucha naczyniu. Temperatura wody, jaką należy zalać susz zależy od jego gatunku, warto więc zapytać o niego sprzedawcę. Zazwyczaj waha się pomiędzy 60oC, a 90oC. Czas parzenia w dużej mierze zależy od stopnia rozdrobnienia suszu, gatunku herbaty i twardości wody. Bardzo rozdrobniony parzy się krótko, a ten o dużych liściach znacznie dłużej. Trzeba pamiętać zasadę, że krótkie parzenie (nie przekraczające 3 minut) sprawia, że teina nie wiąże się z garbnikami, dzięki czemu otrzymujemy orzeźwiający i pobudzający napój, natomiast wydłużenie czasu parzenia daje napar o działaniu relaksującym. Zieloną herbatę można parzyć dwu- a nawet trzykrotnie.

Przygotowując zieloną herbatę pamiętaj o kilku cennych wskazówkach, dzięki którym uzyska ona lepszy smak:

– zbyt mocną herbatę możesz rozcieńczyć ciepłą wodą

– do przygotowanego naparu dodaj plasterek cytryny lub pół łyżeczki soku z cytryny

– do zielonej herbaty wrzuć kilka liści świeżej mięty, które wyeliminują gorzki posmak herbaty

– aby posłodzić płyn, postaw na pół łyżeczki soku z granatu lub łyżeczkę miodu

– zielona herbata uzyska lepszy smak po dodaniu do niej soków smakowych

– po ostudzeniu herbaty dorzuć do niej kostki lodu lub kawałki zamrożonych owoców, a stanie się orzeźwiającym napojem na cieplejsze dni

Zwróć uwagę na jakość zielonej herbaty!

Wybierając zieloną herbatę zwracaj uwagę przede wszystkim na jej jakość. Unikaj tej zapakowanej w saszetki. Musisz liczyć się z tym, że wysokiej jakości susz będzie miał też swoją cenę, która niekoniecznie będzie należeć do najniższych.

 

Wodne wyciągi ziołowe wspomagają koncentrację i pamięć dzięki obecności bakopy, której związki czynne optymalizują pracę mózgu, u młodych jak i u ludzi starszych. Występujące w surowcu bakozydy (saponiny steroidowe) podtrzymują procesy odtruwania organizmu. Korzeń żeń-szenia, bogaty w ginsenozydy (saponiny), aktywizuje również pamięć i koncentrację w stanach zmęczenia oraz w okresie wytężonej nauki. Zielona herbata jest źródłem związków polifenolowych, o właściwościach antyoksydacyjnych i wspiera organizm w okresie stresu oraz przemęczenia. Dodatek lecytyny wspomaga działanie wyciągów roślinnych.

 

 

 

 

Źródło: www.diagnozujmy.pl

www.produktybenedyktynskie.com

Sieci społecznościowe

Tagi