Drugi krok: przywrócić równowagę bakterii jelitowych

Po kuracji odtruwającej trzeba odbudować fizjologiczną florę jelitową, aby organizm wzmocnił własną odporność i potrafił odeprzeć ataki zarazków. Odbudowa równowagi wymaga czasu. Bardzo ważne jest właściwe odżywianie. Przedstawiam przekrój zalecanych w diecie produktów. Pożywienie bogate w substancje balastowe oraz witalne wspomaga jelito w powrocie do równowagi.

Jeść w dużych ilościach:

  • warzywa, zwłaszcza zielone liściaste i sałaty, jeść surowe lub sporządzone tylko lekko na parze;
  • świeże zioła;
  • świeże pędy ze sklepów ze zdrową żywnością;
  • różne rodzaje owoców, możliwie świeże;
  • produkty z pełnego przemiału, świeżo zmielone płatki lub zmielone zboża namoczone przez noc: orkisz, pszenica płaskurka, pszenica samopsza, owies, żyto, proso;
  • ryż i makaron z pełnego przemiału;
  • ekologiczne orzechy i nasiona: migdałów, orzecha włoskiego, lnu, sezamu, dyni...;
  • czyste oleje roślinne;
  • dodatki zawierające produkty witalne: codziennie mały zielony smakołyk.

Jeść w umiarkowanych ilościach:

  • produkty mleczne (mleko, świeży ser, produkty kwaszone, jak maślanka, jogurt naturalny, chudy twarożek, kwaśne mleko);
  • warzywa strączkowe i produkty sojowe;

Jeść bardzo okazjonalnie:

  • cukier i słodycze;
  • produkty z białej mąki;
  • mięso i wędliny;
  • tłuszcze zwierzęce: masło, smalec, margarynę, śmietanę chudą mi tłustą;
  • fastfood i produkty gotowe;
  • używki, takie jak kawa, czarna herbata, nikotyna.

POMOCNE PREBIOTYKI I PROBIOTYKI

Nasze "dobre" bakterie jelitowe potrzebują wspomagania, aby odbudować swe kolonie w dobrze wyważonych ilościach. Bardzo pomocne są tu prebiotyki. Te niestrawne dla ludzkiego organizmu węglowodany docierają do głębszych regionów jelit i tam mogą być przetworzone przez "dobre" bakterie. Jeden z prebiotyków - inulina - jest zawarta w niektórych gatunkach warzyw: w karczochu, cykorii, topinamburze, korzeniu mniszka pospolitego, pasternaku i wężymordzie. Te produkty powinny być na początku spożywane w niewielkich ilościach, ponieważ inulina może wywoływać wzdęcia.

Jako probiotyki określa się bakterie, które powodują w jelicie działanie probiotyczne, to znaczy pozytywnie wpływają na pracę jelita. Do tych bakterii należą na przykład bifidobakterie i bakterie kwasu mlekowego. Znaleźć je można w pożywieniu, w produktach kwaszonych, takich jak jogurt czy kefir, kiszona kapusta i kiszone ogórki. Szeroka oferta probiotyków dostępna jest także w aptekach.

Należy pić także dużo wody, aby szkodliwe substancje mogły zostać wydalone wraz z płynami.

W celu pobudzenia trawienia można stosować nasiona lub łupiny babki jajowatej. Pęcznieją one w jelicie i w ten sposób tworzą ochronny śluz.

 

Zioła o. Zygmunta trawienie. Suplement diety.

Zastosowanie: Korzystny wpływ wyciągu na proces trawienia uzasadnia obecność: owocu jarzębiny, który łagodzi stany zapalne błon śluzowych przewodu pokarmowego oraz (podobnie jak owoce dzikiej róży i czarnej porzeczki) wspiera usuwanie nadmiaru wody z organizmu. Ponadto owoce te wspomagają prawidłowe wypróżnianie. Ziele melisy i kwiat lawendy pozytywnie wpływają na czynności przewodu pokarmowego, normalizują jego pracę i wydzielanie soków. Sok z aloesu działa wspomagająco – ułatwia trawienie i poprawia apetyt. Flawonoidy obecne we wszystkich składnikach wyciągu, mają korzystny wpływ na nasz organizm.

 

 

 

Żródło: Roślinne Antybiotyki sekretna broń natury, Aruna M. Siewert, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2015

Sieci społecznościowe

Tagi