Efekt Krugera-Dunninga

Efekt Krugera-Dunninga sprowadza się do tego, że niektórzy są zbyt głupi, by wiedzieć, że są głupi. Niezachwianie wierzą też w swoją rację, niezależnie od wyników, jakie uzyskują i komentarzy otoczenia. To niebezpieczna mieszanka, zwłaszcza w świecie łączności poprzez internet, w którym ten, kto jest najbardziej pewny siebie, staje się guru.

Nazwa efektu Krugera-Dunninga pochodzi od nazwisk jego odkrywców, Justina Krugera i Davida Dunninga. Tytuł artykułu, w którym opisali swe obserwacje, właściwie wszystko podsumowuje: „Niewprawni i nieświadomi: Jak trudności w rozpoznaniu własnej niekompetencji prowadzą do zawyżonej samooceny”.

Krótki cytat: „Prowadząc 4 badania, autorzy odkryli, że uczestnicy, których wyniki w sprawdzianach z poczucia humoru, gramatyki i logiki znalazły się w najniższym kwartylu, ogromnie przeceniali swoje osiągnięcia i umiejętności. Mimo iż wyniki kwalifikowały ich do 12. percentylu, sami siebie umieszczali w 62.”.

Większość z nas przecenia własne możliwości, jednak ofiary efektu Krugera-Dunninga robią to nawet wtedy, gdy komentarze otoczenia powinny im dobitnie uświadomić, że dają ciała.

Nie wiadomo, dlaczego efekt Krugera-Dunninga jednych dotyka, a innych nie. Oznacza to, że każdy z nas może mieć ten problem.

Choć nie da się pomóc tym, którzy go mają, mogę przynajmniej zrobić coś dla tych, którzy go nie doświadczają. Skrajna pewność siebie przyciąga innych. W świecie, w którym króluje łączność online, jest to niebezpieczne, gdyż tracimy dostęp do sygnałów towarzyskich, które mogą sugerować, że ktoś jest... no, trochę dziwny.

A zatem, nie przyjmujcie, że ludzie poznani przez sieć na pewno są tacy, jak się wydają. Nie słuchajcie nikogo, kto nie wykazuje choćby odrobiny samoświadomości czy poczucia humoru albo nie potrafi poprawnie odmieniać czasowników. A już na pewno trzymajcie się z dala od tych, którzy nie przyjmują rozsądnych rad. Cierpiący na efekt Krugera- Dunninga nie umieją też ocenić kompetencji innych.

 

 

 

Na podst. Kruger-Dunning Effect, The Psy-Fi Blog

 

Sieci społecznościowe

Tagi