Ekscytacja związana z łamaniem zasad u nastolatków

         Według Daniela J. Siegela profesora psychiatrii na UCLA School of Medicine najnowsze badania na temat rozwoju mózgu potwierdzają, iż nastolatkowie zwykle są w pełni świadome ryzyka, jakie wiąże się z ich zachowaniem.

Przywiązują oni większą wagę do spodziewanych korzyści i pozytywnych aspektów swoich doświadczeń, takich jak dreszczyk emocji, wspólna przygoda, zabawa lub ekscytacja związana z łamaniem zasad.

Badania wykazały, że nastolatkowie poszukują niebezpiecznych i emocjonalnych doświadczeń, ponieważ poziom początkowy dopaminy jest niski ale wyraźnie wzrasta pod wpływem nowych doświadczeń, co może wyjaśniać dlaczego młodzież tak szybko się nudzi gdy nie angażuje się w nowe stymulujące aktywności.

Z powodu zwiększonego uwalniania dopaminy młodzi ludzie czują, że żyją. Skupiają się tylko na nagrodach ignorując potencjalne zagrożenia.

W okresie dorastania zwiększa się aktywność układu dopaminowego, związanego z dążeniem do nagrody.

Dążenie do nagrody przejawia się w życiu nastolatków w postaci trzech tendencji: impulsywności, podatności na uzależnienia  i hiperracjonalności:

  1. Impulsywność: wiąże się z podejmowaniem nieprzemyślanych działań tzw. młodzieńcze pomysły (wciskanie pedału gazu jakby pędzili do przodu nie korzystając z hamulców).
  2. Podatność na uzależnienia: wszelkie uzależniające substancje i zachowania wiążą się z uwalnianiem dopaminy. Stąd eksperymentowanie z alkoholem, który podwyższa poziom dopaminy. Gdy działanie napojów wysokoprocentowych mija, poziom dopaminy spada, a wtedy dążymy do spożywania większej ilości alkoholu, który aktywuje obwody dopaminowe.
  3. Hiperracjonalność: to myślenie w sposób zbyt konkretny i dosłowny, który polega na tym, że bierzemy pod uwagę jedynie fakty w sposób zbyt konkretny i i dosłowny. Młodzi ludzie przywiązują większą wagę do spodziewanych korzyści niż do potencjalnego ryzyka. Nastolatkowie przeceniają ryzyko. Większą wagę przykładają do ekscytujących wrażeń. Obwody mózgowe skupiają się tylko na korzyściach bagatelizując ryzyko.

Wg. Profesora Siegela nie ma nic złego w potrzebie ekscytujących doświadczeń, związanych z działaniem dopaminowego układu nagrody, trzeba jedynie zadbać o realizowanie jej w taki sposób, aby nikomu nie stała się krzywda.

Nasze decyzje życiowe pod wieloma względami pokazują, kim w danym momencie jesteśmy. Dzięki wiedzy na temat zmian zachodzących w mózgu w trakcie dorastania, możemy zrozumieć przebieg procesów podejmowania decyzji.

Dorastanie to  czas eksperymentowania i jeśli dorośli będą tłumić tę naturalną potrzebę, zablokują pragnienie nowości i doprowadzą nastolatków do głębokiego rozczarowania. To nie służy nikomu.

Miłego dnia

John Mark Linden

 

 

 

 

Na postawie ksiązki: Daniela J. Siegela,  Burza w mózgu nastolatka.

John Mark Linden

Autor

Pasjonata filozofii, ekonomii, neurofinansów, neurobiologii, neuroregulacji, psychoedukacji, totalnej biologii oraz psychoterapii.

Inspirujący doradca, nauczyciel,  oferuje swoim czytelnikom alternatywną, przywracającą człowiekowi siłę wewnętrzną. 

Przedkłada język przełomowych odkryć naukowych na łatwe do zastosowania porady i podaje konkretne odpowiedzi na pytania.

Prezentuje nowy sposób myślenia o człowieku i świecie. Jego ogromna dociekliwość i niezłomność w odkrywaniu prawdy tworzy niezwykłą charyzmę urzekającą każdego.

"Najpierw analiza przyczyn, potem synteza -  pozbieranie wszystkiego razem i ustawienie równowagi - wszystkiego w sobie".

 

 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi