Jak oszukać umysł, że je się systematycznie

To, że czujemy się syci lub głodni spowodowane jest nie tylko tym, co jemy, ale także tym, co myślimy, że jemy – co wykazał pewien sprytny eksperyment.

Jeśli jesteś przekonany, że twój posiłek jest zdrowy, to po jego spożyciu możesz czuć większy głód niż wówczas, gdybyś się denerwował, że jesz coś niezdrowego.

Wykazała to psycholożka Alia Crum w eksperymencie, podczas którego badani dostali do wypicia 2 rodzaje koktajli mlecznych: zawierające 620 kalorii i oznaczone jako „dla pobłażających sobie”, oraz zawierające 140 kalorii i oznaczone jako „dla rozsądnych”.

W rzeczywistości, wszystkie koktajle zawierały tyle samo kalorii - 380. Niespodzianką było to, że ich prawdziwa wartość kaloryczna okazała się nie mieć istotnego wpływu na poczucie sytości lub głodu u tych, którzy je wypili. Liczyło się to, co dana osoba myślała o swoim napoju, przy czym dotyczyło to nie tylko jej psychiki, ale i reakcji organizmu.

Kiedy uczestnicy eksperymentu sądzili, że raczą się bogatym w kalorie koktajlem, gwałtownie spadał u nich poziomu greliny - hormonu, który sprawia, że czujemy się głodni. Natomiast u tych, którzy uważali, że dostali niskokaloryczny napój mleczny, poziom greliny ledwie drgnął. Gdy skończyli pić, nadal czuli się głodni,

Kiedy organizm odczuwa głód, musi się jednocześnie przygotować na to, że pożywienia może nie być przez dłuższy czas. „A to oznacza, ze wysoki poziom greliny odpowiada nie tylko za pobudzanie apetytu, ale też za spowolnienie metabolizmu” – wyjaśnia Alia Crum.

Potrzebne są dalsze badania, by zgłębić ten tajemniczy i uderzający efekt placebo: umysł naprawdę kontroluje ciało (w tym, jak się zdaje, apetyt). 

Badanie nie wykazało, że posiłki bogatsze w kalorie są zdrowsze niż niskokaloryczne, a jedynie to, że uczucie, jakim darzymy dane pożywienie, może odgrywać istotną rolę w tym, jak na nie reagujemy. Możliwe, że jeśli jesteś w stanie uznać, że jedząc zdrową sałatkę, niemiłosiernie sobie folgujesz, będziesz to mógł obrócić na swoją korzyść.

 

Na podst. How To Trick Your Mind Into Feeling Full, Lauren F. Friedman 

Sieci społecznościowe

Tagi