Jak sprawić, by dzieci jadły warzywa i to ze smakiem

Rodzice nie od dziś na różne sposoby okraszają warzywa, a to serkiem, a to masłem orzechowym, aby tylko skłonić dzieci do ich jedzenia. Jak pokazuje nowe badanie, takie „sztuczki” mogą też sprawić, że pociechy spojrzą łaskawiej na samą jarzynę.

W badaniu tym wykazano, że przedszkolaki, którym podawano brukselkę z dodatkiem serka śmietankowego, częściej twierdziły, że lubią to gorzkawe warzywo i jadły go więcej, nawet gdy później otrzymywały je bez dodatków. Zastosowano tu tzw. warunkowanie asocjacyjne, polegające na zestawianiu nowej rzeczy z czymś, co dana osoba zna i lubi. Według Elizabeth Capaldi-Phillips, psycholożki z Uniwersytetu Stanu Arizona i głównej autorki badania, strategia ta „(…) może potencjalnie zmienić nawyki żywieniowe dzieci, w tym skłonić je do jedzenia większej ilości warzyw, co z kolei pozytywnie wpłynie na zjawisko dziecięcej otyłości”.

Raport z badania opublikowano w Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. Przeprowadzono je na grupie 29 maluchów w wieku 3-5 lat. Na podstawie ankiety wśród rodziców ustalono, że nie znały one smaku kalafiora i brukselki. Dzieci podzielono na 5-6-osobowe grupy i przez 7 dni podawano im oba warzywa, ze słodzonym lub niesłodzonym serkiem śmietankowym bądź bez dodatków. Po tym okresie, zaczęto podawać wyłącznie warzywa.

W trakcie warunkowania, dzieci zdecydowanie chętniej jadły brukselkę z serkiem, niż bez niego. Łagodniejszy w smaku, mniej gorzki kalafior wzbudzał ogólnie bardziej pozytywne reakcje, niezależnie od dodatków. Ostatecznie, okazało się, że dzieci, które polubiły brukselkę z serem, później w większości chętnie ją jadły także samą. We wcześniejszych badaniach ustalono, że dziecko musi spróbować niektórych nowych potraw 8-10 razy, zanim przyzwyczai się do ich smaku. Tymczasem, w tym wypadku, maluchy zaczynały jeść warzywa bez dodatków już po 7 próbach. Autorzy eksperymentu sugerują, że taka strategia „zestawiania smaków” może okazać się skuteczna również wtedy, gdy w grę będą wchodziły inne potrawy.

„Dzieci wykształcają preferencje żywieniowe w młodym wieku, jednak są wtedy z reguły bardzo wybredne, dlatego ważne jest podtrzymywanie zdrowych nawyków, które przetrwają do okresu dorosłości” – mówi Devina Wadhera z Uniwersytetu Stanu Arizona, współautorka badania. „Naszym obowiązkiem, jako rodziców i wychowawców, jest sprawienie, by w tym czasie zaakceptowały nowe potrawy”.

 

Na podst. How To Make Kids Not Just Eat Their Vegetables But Enjoy Them, Allison Bond, Reuters 

Sieci społecznościowe

Tagi