Jak zapobiec osteoporozie? prof. Iwona Wawer

Trzeba więcej się ruszać i chodzić na spacery na słońcu. Polecana jest codzienna szklanka mleka (ma ok.300mg wapnia).

Przeciętna dieta w Polsce nie dostarcza wystarczającej ilości wapnia. Szacuje się, że pokrywa 40-80% potrzeb.

Podawanie wapnia i witaminy D (w okresie jesienno-zimowym) jest zalecane od wielu lat w profilaktyce osteoporozy i jej leczeniu. Preparaty wapniowe powinni też zażywać ludzie, którzy nie lubią lub nie mogą pić mleka (o ile nie mają przeciwwskazań typu kamicy nerkowej).

Ale uwaga: dużo więcej wapnia w diecie wcale nie znaczy lepiej. Bardzo duże dawki wapnia powodują zwapnienia w tkankach miękkich, a nie zmniejszają znacząco ryzyka złamań kości.

Natomiast, skuteczne jest zwiększenie dawki magnezu w diecie.

Na wchłanianie wapnia, utrzymanie homeostazy wapniowo-fosforowej organizmu i mineralizowanie tkanki kostnej istotny wpływ ma witamina D. jest dostarczana z pokarmem (ryby!). powstaje też w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Wiele osób za mało przebywa na dworze w słoneczne dni pracując do późna wieczór. Potrzebują wtedy jednoczesnego podawania wapnia i witaminy D; taka suplementacja codziennej diety znamiennie zmniejsza ryzyko złamania biodra, co zostało pokazane w badaniach klinicznych przeprowadzonych w domach seniorów.

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor, str.99

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi