Jakich ryb unikać?

Metylortęć w rybach

Metylortęć wykrywana w tuńczykach i innych dużych rybach jest obecnie podstawowym źródłem tego pierwiastka w diecie człowieka. Połknięta, trafia do przewodu pokarmowego, gdzie zmienia się w rtęć nieograniczną. We krwi znajduje się 5% zawartości rtęci w organizmie, a kolejne 10% - w mózgu. Metabolizm rtęci przebiega powoli, więc każdego dnia ciało jest w stanie pozbyć się zaledwie 1% jej całkowitej ilości.

W 2017 roku "The New York Times" przeprowadził dziennikarskie śledztwo dotyczące rtęci w 20 restauracjach i sklepach serwujących sushi na Manhattanie. Okazało się, że zjedzenie zaledwie sześciu kawałków sushi tygodniowo może doprowadzić do przekroczenia limitów EPA na zawartość tego pierwiastka. W produktach pięciu restauracjii stężenie rtęci było tak wysokie, że zainteresowała się nimi FDA.

Aby unikać kontaktu z rtęcią, ważne jest świadomie wybierać kupowane ryby.

RTĘĆ W RYBACH I OWOCACH MORZA.
PORADNIK KONSUMENTA

 

Najwyższe stężenie rtęci (unikać):

makrela królewska, marlin, gardłosz atlantycki, rekin, płytecznik

 

Wysokie stężenie rtęci (zalecane ograniczenie do najwyżej trzech porcji w miesiącu):

lufar, strzępiel, labraks (chilijski), tuńczyk (żółtopłetwy), biały, puszkowany

 

Średnie stężenie rtęci (do sześciu porcji w miesiącu):

strzępiel (cętkowany, czarny), karp, dorsz (alaskański), kulbiniec kalifornijski, halibut (atlantycki, pacyficzny), homar, złota makrela, perca, dorszyk czarny, troć wędrowna, lucjan, tuńczyk (puszkowany light, paskowany)

 

Najniższe stężenie rtęci:

sardela (anchois), ryba maślana, małże, kraby, lucjan (atlantycki), flądra, morszczuk, śledź, barwena, ostrygi, mintaj, łosoś, sardynka, przegrzebek, krewetka, sola (pacyficzna), tilapia, pstrąg, witlinek

 

 

 

Źródło: The Natural Rescources Defense Council (na podstawie danych FDA i EPA) (https://www.nrdc.org/sites/default/files/walletcard.pdf).

Mike Adams, Ukryte toksyny Wydawnictwo Esprit, Kraków 2017

 

 

Sieci społecznościowe

Tagi