Jedz i żyj długo

Uwaga

Pamiętaj, że część przedstawionych w niniejszym artykule produktów posiada również efekty uboczne. Nie wszystko, co jesz, jest w 100% zdrowe. Zdarza się, że zbawienne działanie w pewnej sferze jest okupione szkodami w innej. Jak zwykle złotą zasadą powinien być umiar. Wszystko – nawet najzdrowsze i najkorzystniejsze – może stanowić problem, jeśli będzie używane ponad miarę.

Ziarna

Istnieje wiele kontrowersji na temat tego, czy ziarna są naprawdę dobre dla organizmu, ale większość tej dyskusji toczy się wokół tego, jak węglowodany wpływają na tkankę tłuszczową. Wiele badań wykazało, że spożywanie całych ziaren pomaga zapobiegać gromadzeniu się cholesterolu w tętnicach. Pamiętaj jednak, że jak z większością rzeczy w życiu, umiar jest kluczem do sukcesu.

Pistacje

Te małe orzechy należą do jednych z najbardziej odżywczych gatunków orzechów. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele zalet posiadają. Są doskonałym źródłem miedzi, manganu czy fosforu. Poza tym charakteryzują się doskonałymi właściwościami przeciwutleniającymi. Warto też wspomnieć, że pistacje należą do orzechów zawierających najwięcej błonnika.

Cynamon

Badania wykazują, że cynamon może zmniejszyć skok insuliny po posiłku. Im mniejszy skok, tym mniejsze prawdopodobieństwo odkładania się tłuszczu w organizmie. Wystarczy dodać 1/4 łyżeczki cynamonu do potraw spożywanych codziennie – jak jogurt, płatki owsiane, twaróg czy sok owocowy. Nie tylko poprawimy smak, ale zyskamy nieocenionego sprzymierzeńca w walce o szczupłą sylwetkę. Poza tym cynamon jest silnym przeciwutleniaczem.

Mięso ryb

To całkiem naturalne, że z wiekiem spada sprawność mózgu. Na szczęście można wspierać ten ważny organ przez spożywanie mięsa ryb – ich regularne jedzenie jest jednym z najlepszych sposobów zachowania doskonałej kondycji szarych komórek. Wprowadzenie na stałe ryb do jadłospisu zmniejsza też ryzyko wystąpienia zawału serca, zachorowania na nowotwory oraz przynosi wiele innych korzyści.

Jagody

Owoce te są bardzo bogate w błonnik, witaminy oraz minerały – a poza tym są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, które pomagają chronić przed efektami starzenia w szczególności mózg i skórę.

Szpinak

To prawda, co powtarzano nam w dzieciństwie: szpinak jest zdrowy. Jego dobroczynnych właściwości wielu z nas nie docenia, ponieważ smak i wygląd są niezbyt zachęcające do spożycia. Na szczęście można go łatwo dodawać do wielu potraw, takich jak jajecznica, sałatki czy koktajle warzywne. Szpinak jest bogaty w luteinę, która posiada właściwości odmładzające. Oczywiście to nie jest jedyna jego zaleta.

Arbuz

Pomidory są bogate w likopen; marchew jest pełna beta-karotenu. Za to arbuz ma w sobie obie te witaminy. Pomaga więc chronić komórki skóry uszkadzane przez działanie promieni słonecznych.

Jogurt grecki

Ten rodzaj jogurtu zawiera dwa razy więcej białka i o połowę mniej cukru niż tradycyjne jogurty. Jest wytwarzany ze specjalnie przygotowywanego mleka beztłuszczowego i zawiera duże ilości żywych kultur bakterii.

Kawa

Ten popularny napój ma złą reputację. Nie jest jednak taki straszny, jak go malują. Najbardziej szkodliwe są dodatki, które zwykle umieszczamy w kawie – śmietana i cukier. Niektóre badania wykazują, że osoby pijące kawę są mniej narażone na ryzyko zgonu z powodu chorób serca, rozwój cukrzycy czy choroby Parkinsona.

Owies

Większość mieszkańców krajów rozwiniętych nie spożywa wystarczająco dużo błonnika. Prostą receptą na ten stan jest owies. Ponieważ błonnik pomaga osiągnąć uczucie sytości, może zmniejszyć ryzyko przyrostu masy ciała. Jak wiemy otyłość jest jednym z tych czynników, które bardzo skracają życie.

Zielona herbata

Chińscy naukowcy odkryli, że ludzie pijący trzy filiżanki zielonej herbaty dziennie wolniej się starzeją. Ponadto regularne picie tej herbaty sprzyja zachowaniu większej sprawności w starszym wieku.

Czerwone wino

Powszechnie uważa się, że alkohol jest szkodliwy dla zdrowia. Oczywiście jest to prawda – szczególnie, gdy pijemy go w nadmiarze. Nie znaczy to jednak, że nie istnieją napoje alkoholowe, które mają pozytywny wpływ na nasz organizm. Takim trunkiem jest właśnie czerwone wino. Zawiera ono silny przeciwutleniacz o nazwie resweratrol. Badania na zwierzętach sugerują, że duże ilości resweratrolu mogą zapobiegać obumieraniu komórek w sercu i mózgu. Innymi słowy czerwone wino wspomaga te dwa organy. Pamiętajmy jednak o umiarze. Wino będzie miało na nas korzystny wpływ, jeśli ograniczymy jego spożycie do 1-2 kieliszków dziennie. Przekraczanie tej „dawki” nie jest wskazane.

Ciemna czekolada

Na koniec jeszcze jedna wspaniała wiadomość – ciemna czekolada jest zdrowa. Możemy więc pozwolić sobie na chwilę przyjemności. Badania wykazały, że gorzka czekolada – ale nie mleczna lub biała – posiada właściwości poprawiające zdrowie serca. Spożywanie około 30 gram ciemnej czekolady dziennie pomaga obniżyć LDL (zły cholesterol) i podwyższyć HDL (dobry cholesterol).

 

Źródło: Przewodnik duchowy

Sieci społecznościowe

Tagi