Jedzenie warzyw i owoców zapobiega udarowi mózgu

Szwedzcy naukowcy z Instytutu Karolinska opublikowali wyniki nowych badań, wedle których, przeciwutleniacze, znajdujące się w surowej żywności, znacznie zmniejszają ryzyko udaru mózgu. I to zarówno u osób z chorobami układu krwionośnego, jak i u tych zdrowych.

 Naukowcy badali związek między poziomem antyoksydantów, które pobrane zostały ze zdrowej żywności (warzywa, owoce, pełne ziarno), a możliwością wystąpienia wylewu krwi do mózgu, powodującego tzw. udar krwotoczny. Następnie zwrócili uwagę na wpływ diety z wysokim potencjałem antyoksydacyjnym (TAC - Total Antioxidant Capacity) na zmniejszenia ryzyka wylewu zarówno u osób z problemami układu krążenia, jak i u ludzi zupełnie zdrowych.

Badanie zostało przeprowadzone na kobietach w wieku 49 - 83 lat. 31 035 z nich nie miało historii chorobowej związanej z dolegliwościami układu krążenia, a 5680 uczestniczek uskarżało się na nie. Kobiety zostały poproszone o wypełnienie ankiety dotyczącej częstotliwości spożywania niektórych rodzajów żywności, co pozwoliło oszacować poziom TAC dla każdej z nich. Następnie obserwowano je pod kątem występowania udarów mózgu.

Wyniki pokazały, że kobiety, który stosowały dietę bogatą w antyoksydanty, były mniej podatne na udary, i to niezależnie od ich wcześniejszej historii medycznej. Naukowcy oszacowali, że w przypadku osób zdrowych, badane, u których poziom przeciwutleniaczy był najwyższy, były o 17% mniej narażone na udar ze skutkiem śmiertelnym, niż uczestniczki z grupy o najniższym poziomie oksydantów. W przypadku kobiet cierpiących na schorzenia układu krążenia, te z grupy o najwyższym poziomie przeciwutleniaczy były aż o 45 - 57% mniej narażone na udar, niż osoby z grup, gdzie poziom ów był niższy.

Stan organizmu, zwany stresem oksydacyjnym, został zidentyfikowany jako jeden z głównych czynników ryzyka rozwoju szeregu zaburzeń zdrowotnych, z chorobami układu krążenia włącznie. W uproszczeniu, stres oksydacyjny jest brakiem równowagi między produkcją wolnych rodników, a zdolnością organizmu do ich neutralizowania lub przeciwdziałania wywoływanym przez nie skutkom. Spożywanie substancji zwalczających wolne rodniki pomaga organizmowi przywrócić równowagę i złagodzić skutki działania tych toksyn.

Naukowcom udało się wykazać, że najlepszym źródłem przeciwutleniaczy są świeże warzywa i owoce oraz inne surowe pokarmy. W przypadku uczestniczek badania, ponad 50% tych substancji zawierały spożywane przez nie warzywa i owoce, 18% pełne ziarno, a 16% - herbata. Chodzi o to, że zawarte w nich witamina C i E, a także flawonoidy i karotenoidy, zapewniają niezbędny poziom antyoksydantów.

Doprowadziło to szwedzkich naukowców do wniosku, że spożywanie pokarmów bogatych w przeciwutleniacze zmniejsza ryzyko udaru mózgu, gdyż ogranicza stres oksydacyjny i stany zapalne.

 

 Na podst. Eating Fruits And Vegetables Will Prevent Strokes, Antonia Raw Food Health Watch

 

Sieci społecznościowe

Tagi