Kiedy najlepiej chodzić spać?

Mózg w rytmie tik-tak

Jądro nadskrzyżowaniowe to część mózgu blisko podwzgórza, gdzie krzyżują się nerwy wzrokowe. Cały czas „tyka” i zmusza nas, byśmy w nocy stawali się senni. Ten wewnętrzny zegar jest tak ważny, że jest lepiej zaopatrywany w krew, niż reszta mózgu i nawet udar nie może go zniszczyć. Poczucie czasu jest naszą podstawową potrzebą. Ludzie żyją w rytmie dobowym i nieregularne spanie nie jest dla nich normalne.

Zawsze w pogotowiu

Myślimy, że dobry sen jest jak benzyna i że rano jesteśmy najbardziej czujni, gdyż „bak” jest pełny. To nie tak. W toku ewolucji wytworzyliśmy wzorce snu i czuwania, które pomagały nam przetrwać. Najbardziej czujni jesteśmy późnym rankiem i tuż przed pójściem spać, a mniej - późnym popołudniem (wtedy było najgoręcej i lwy nie atakowały naszych przodków). Stąd senność po obiedzie, a nie po śniadaniu. W ciągu dnia mamy „drugi oddech”, ok. 2-3 godzin przed zaśnięciem.

Cykl spania

Nasi przodkowie musieli też czasem czuwać w nocy. Stąd krótkie przebudzenia co 90 minut, na 20-30 sekund (by upewnić się, że jest bezpiecznie i znów zasnąć). Jeśli coś nas niepokoi, a sen weźmie górę, po 3-4 godzinach się obudzimy i to sprawdzimy. Potrzeba bezpieczeństwa jest głęboko zakorzeniona i zapewnienie bezpiecznego otoczenia jest najlepszym sposobem, aby rozpocząć przygotowania do snu.

Teraz spokój

Powiedzenie, że godzina snu przed północą jest lepsza, niż 2 godziny snu po – to fałsz. Nie należy chodzić spać za wcześnie, gdy ciało jeszcze tego nie chce. Czas spędzony w łóżku lepiej ograniczyć do ścisłego snu przed zwyczajową porą wstawania (nie zawsze musi on trwać typowe 8 godzin) i unikać innych okazji do drzemki. Może pójdziemy spać później, ale zaśniemy szybciej i głębiej.

Kładźmy się więc jakieś 10-15 min. przed porą, gdy chcemy zasnąć.

W naszym społeczeństwie najlepiej sypiają 8-latki: nadal chodzą spać o stałej godzinie, wolne od zmartwień. Wystarczy je naśladować: powiedzieć sobie, że dzień się skończył, nie spędzać za dużo czasu w łóżku i zawsze wstawać rano o tej samej porze.

 

Na podst. What's the Best Time to Go to Bed?, The Wall Street Journal

Sieci społecznościowe

Tagi