KOFEINA I TEINA prof. Iwona Wawer

W 100g suchych liści herbaty jest 2-5g kofeiny, w zależności od gatunku i sposobu fermentacji. Po wypiciu filiżanki herbaty kofeina szybko się wchłania do krwioobiegu pobudzając pracę serca i układu nerwowego.

Mija uczucie zmęczenia, potrafimy lepiej myśleć  , lepiej się skoncentrować na pracy. Kofeina i jej stymulujące działanie jest znane od dawna, mniej wiadomo o teaninie. Jest to unikalny aminokwas, pochodzenia kwasu glutaminowego, w liściach zielonej herbaty jest jej 0,6 – 2,3 mg/100g.

Jej zawartość zależy od jakości surowca, warto więc kupować herbatę dobrej jakości. Otóż, teanina obniża ciśnienie krwi, podniesione przez kofeinę. Działa więc antagonistycznie do kofeiny, ale powoduje też przyjemne uczucie odprężenia. Jest to neurotransmiter, czyli substancja wpływająca na przekazywanie informacji i pracę mózgu. Badając aktywność mózgu po podaniu teaniny, potwierdzono pojawianie się fal typu alfa, charakterystycznych dla relaksu.

 

 

Suplementy diety dla Ciebie, prof. Iwona Wawer, Wyd. II rozszerzone, Wydawnictwo Wektor, str.165
 

 

Zioła o. Zygmunta PAMIĘĆ I KONCENTRACJA. Suplement diety.

Zastosowanie: Wspomaganie koncentracji i pamięci uzasadnia obecność bakopy, której związki czynne optymalizują pracę mózgu, u młodych jak i u ludzi starszych. Występujące w surowcu bakozydy (saponiny steroidowe) podtrzymują procesy odtruwania organizmu. Korzeń żeń-szenia, bogaty w ginsenozydy (saponiny), aktywizuje również pamięć i koncentrację w stanach zmęczenia oraz w okresie wytężonej nauki. Zielona herbata jest źródłem związków polifenolowych, o właściwościach antyoksydacyjnych i wspiera organizm w okresie stresu oraz przemęczenia. Dodatek lecytyny wspomaga działanie wyciągów roślinnych.

Prof. dr hab. Iwona Wawer

Autor

Prof. dr hab. Iwona Wawer - chemik, profesor nauk farmaceutycznych, pracuje na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zajmuje się chemią fizyczną, a więc dyscypliną wykorzystującą metody fizyki w badaniach związków chemicznych.

Autorka lub współautorka ponad 150 publikacji naukowych, kilku książek oraz portalu www.naukadlazdrowia.pl. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie.” 

W wolnym czasie żegluje na Mazurach. 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi