Kokos – cud natury

Miąższ po wysuszeniu składa się z ok. 70% tłuszczu, 14% węglowodanów i 7% białka. Sporo tłuszczu, prawda? Na dodatek tłuszcz kokosowy składa się głównie z nasyconych kwasów tłuszczowych! Jakim cudem ma on więc działanie prozdrowotne? Wyjaśnię to kilka linijek niżej.

Sok, czy też woda kokosowa jest naturalnie filtrowana wielokrotnie (zanim dotrze do wnętrza kokosa musi przemierzyć długą drogę z gleby poprzez cały pień, aż do owocu), dlatego nie zawiera żadnych zanieczyszczeń i jest sterylna do momentu otwarcia orzecha kokosowego. Ponadto woda kokosowa ma niemal identyczny skład jak osocze ludzkiej krwi! W czasach II wojny światowej była ona używana do transfuzji, kiedy brakowało krwi naturalnej. Ta metoda jest do dziś wykorzystywana w krajach słaborozwiniętych. Dzięki takiemu składowi woda ta jest szybko przyswajalna przez organizm człowieka, co ma swoje plusy przy upałach, czy odwodnieniach, kiedy organizm potrzebuje natychmiastowego nawodnienia. Oprócz nawodnienia uzupełnia ona elektrolity – dzięki temu jest lepsza niż napoje izotoniczne! Zawiera również mnóstwo potasu – więcej niż słynące z niego banany.

Skład mleka kokosowego to 95.5% wody, 0.69% tlenku wapnia, 0.59% tlenku magnezu, 0.56% kwasu fosforowego, 0.5% żelaza, 0.25% potasu oraz wiele innych składników w mniejszych ilościach. Woda kokosowa zawiera naturalne cukry, błonnik, białko, przeciwutleniacze, sole mineralne oraz mnóstwo witamin i składników mineralnych, przez co jest bardzo odżywcze. Zalecane jest przy biegunce, wymiotach i problemach żołądkowych.

Olej uzyskiwany jest z miąższu kokosa. W swoim składzie zawiera głównie nasycone kwasy tłuszczowe. ALE!

Kwasy tłuszczowe nasycone dzielą się na długo-, średnio- i krótkołańcuchowe. W produktach pochodzenia zwierzęcego występują kwasy długołańcuchowe, które słynne są z działania promiażdżycowego, prozakrzepowego itd. (podwyższają poziom „złego”, a obniżają poziom „dobrego” cholesterolu). W kokosie znajdują się natomiast średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które metabolizują się w całkowicie inny sposób niż długołańcuchowe, stąd ta różnica. Kwasy tłuszczowe średniołańcuchowe są znacznie lepiej trawione i przyswajalne oraz mają działanie odwrotne do ich dłuższych odpowiedników – podwyższają poziom „dobrego”, a obniżają poziom „złego” cholesterolu.

Połowę z tych kwasów stanowi kwas laurynowy, który w organizmie przekształca się w monolauryn o silnym działaniu antybakteryjnym, antywirusowym i antygrzybiczym. Wzmacnia również odporność oraz zapobiega wielu schorzeniom. Warto zaznaczyć, że kwas laurynowy znajduje się jedynie w oleju kokosowym i w mleku matki (w celu zbudowania odporności dziecka). Olej kokosowy zawiera również naturalne antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki, spowalniając procesy starzenia się skóry i całego organizmu.

Olej z kokosa ma wiele zastosowań – można go stosować zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz. Dzięki kwasom nasyconym znakomicie nadaje się do smażenia, ponieważ w innych olejach roślinnych występują nienasycone kwasy, które pod wpływem temperatury zamieniają się w kwasy o konfiguracji trans mające działanie nowotworowe oraz sprzyjające nadwadze. Dlatego ze względu na przewagę nasyconych kwasów w oleju kokosowym wybierajcie go do potraw smażonych.

Gdzie taki olej kupić i jaki wybrać? Przede wszystkim olej do spożycia musi być nierafinowany – można go poznać po intensywnych zapachu kokosa. Oleje rafinowane używamy tylko i wyłącznie do wszelkie użytku zewnętrznego, czyli do ciała jako oliwka, jako maść na różnego rodzaju zmiany skórne oraz do włosów jako odżywcza maseczka. A kupić go można w dobrych delikatesach, czy dużych marketach oraz na stronach internetowych.

Uwaga! Potrawy smażone na oleju kokosowym nierafinowanym zabierają orientalnego smaku, dlatego nie każdemu może podpaść do gustu. Ja uwielbiam smażyć na nim placki owsiane, omlety, naleśniki, czy nawet kurczaka i ryb, ale nie nadaje się on (wg mnie) do wieprzowiny, wołowiny, czy dań na ostro.

Uogólniając, kokos i jego produkty mają następujące działanie:

  • wzmacnia odporność

  • wspomaga pracę układu trawienia

  • przeciwdziała powstawaniu oraz pomaga w leczeniu wrzodów

  • zmniejsza trądzik, opryszczkę, wypryski, zapalenia i owrzodzenia skóry

  • opóźnia procesy starzenia się, w tym również łysienie

  • przyspiesza gojenie się ran i siniaków

  • pomocny przy przeziębieniu, kaszlu gorączce, osłabieniu

  • wspomaga przy kamieniach nerkowych

  • zmniejsza dolegliwości astmy

  • opóźnia lub zapobiega osteoporozie

  • …  i wiele innych.

Dlatego kokos, a w szczególności olej z niego pozyskiwany, powinien znajdować się w każdej kuchni (nierafinowany) oraz w łazience (rafinowany)!

 

Źródło: be-healthy-and-beauty

Sieci społecznościowe

Tagi