Lepsza pamięć dzięki ziołom poprawiającym pracę mózgu

Mózg jest w stanie wytwarzać nowe komórki przez całe nasze życie, a kluczową rolę w tym, jak często ów proces zachodzi i z jakim skutkiem, odgrywa dieta. Naturalnych produktów żywnościowych, zawierających substancje, które pomagają utrzymać umysł w dobrej formie, jest dużo, ale, jak pokazują badania, te trzy rośliny są wyjątkowo skuteczne:

Bacopa monnieri

Bacopa monnieri, zwana też brahmi, pochodzi z podmokłych terenów we wschodniej i południowo-wschodniej Azji, a jej zdolność do polepszania pracy mózgu jest bardzo dobrze znana. Roślina ta jest szeroko stosowana w tradycyjnej hinduskiej medycynie – ajurwedzie – gdzie przepisuje się ją w przypadku wielu zaburzeń funkcji poznawczych, jak zamglenie umysłu (tzw. brain fog), problemy z pamięcią i koncentracją czy nawet depresja.

Dobroczynny wpływ Bacopa na naszą kondycję intelektualną potwierdza wiele badań. Według jednego z nich, „poprawia ona uwagę, procesy poznawcze oraz działanie pamięci, częściowo poprzez tłumienie aktywności enzymu AchE”. Z kolei inne badanie dowiodło, że Bacopa nie tylko poprawia pamięć, ale też pomaga w przywracaniu utraconych umiejętności.

Jak większość pokarmów wspomagających pracę mózgu, roślina ta nie działa od razu. Lepsze efekty da zatem spożywanie jej 150-miligramowych porcji trzy razy dziennie przez dwa miesiące, niż przez jeden.

Ginkgo biloba

Z liści Ginkgo biloba, drzewa, które jest jednym z najstarszych organizmów na Ziemi, sporządza się jeden z najpopularniejszych suplementów ziołowych w Europie i USA. Jest on wspaniałym wspomagaczem pracy mózgu. Według jednego z badań, ekstrakt z Ginkgo może „poprawić działanie pamięci u osób w średnim wieku”. Według innego, roślina ta może nawet, wraz z witaminą C, korygować mentalne deficyty, powstałe wskutek długotrwałego narażenia na działanie fluorków.

Optymalna dawka Ginkgo biloba to 240-600 miligramów, do trzech razy dziennie. Podobnie jak w przypadku Bacopa, na efekty trzeba poczekać minimum miesiąc.

Gotu kola

Gotu kola (Centella asiatica) jest pietruszkowatą rośliną, rosnącą na terenie Himalajów. W Indiach i Chinach używa się jej do leczenia niezliczonych przypadłości, w tym żylaków, zmian skórnych, bezsenności czy problemów z krążeniem krwi. Lecz, tak jak w przypadku Bacopa i Gingko, najbardziej znana jest ze swego korzystnego oddziaływania na umysł.

W jednym z badań odkryto np., że gotu kola, razem z innymi ziołami z grupy Medhya rasayana, „działa szybko, przynosząc poprawę pamięci szybciej”. Inne badanie podkreśla jej właściwości neuroochronne i dobroczynny wpływ w przypadku deficytów związanych z chorobą Alzheimera, Parkinsona czy ze stresem oksydacyjnym.

Dziennie możemy przyjmować jedną bądź dwie 500-miligramowe kapsułki gotu kola albo pić napar z tego zioła. Jego gorzkawy posmak niweluje dodanie miodu lub cytryny.

Warto zwrócić uwagę na poniższy link:

Zioła O. Zygmunta Pamięć i Koncentracja

Na podst. Brain-boosting herbs for better memory, Michael Ravensthorpe, Natural News

Sieci społecznościowe

Tagi