Manowce interpretacji

Od tego jak postrzegamy ludzi oraz ich postępowanie, zależą nasze decyzje i działania. Niestety podejmujemy decyzje w oparci o interpretację rzeczywistości, a nie o fakty. W dodatku nasze interpretacje zniekształcane są przez wcześniejsze doświadczenia. Czym bardziej negatywne doświadczenia, tym bardziej nieadekwatne do rzeczywistości interpretacje. W efekcie, często podejmujemy działania (lub ich brak), które mogą być ryzykowne lub ograniczające nas samych. Jest to w szczególności niebezpieczne w sytuacjach stresogennych, konfliktowych czy kryzysowych, ponieważ utrudnia, a nawet uniemożliwia konstruktywne rozwiązywanie problemów. W biznesie często prowadzi do nie podejmowania działań i wycofywania się lub niepotrzebnej agresji.

Przykłady:

Fakt: autostradą, lewym pasem jedzie samochód z prędkością 90 km/h. Prawy pas jest wolny.

Możliwa interpretacja:  Baran. Robi mi na złość. Kolejny wieśniak w luksusowym aucie… itp.

Efekt interpretacji: mruganie światłami, trąbienie, dojeżdżanie do zderzaka, wyprzedzanie i zajeżdżanie drogi z hamowaniem... itp.

Ryzyko: kolizja, utrata zdrowia lub życia, stres, agresja, zmniejszona koncentracja, itp.

A może kierowca przede mną czegoś się przestraszył, zamyślił... może nie potrafi jeździć autostradą, ale czy robi to na złość? To możemy sprawdzić dopiero po rozmowie z nim... reszta to interpretacja.

Fakt: żona podczas rozmowy odwraca się od męża i zaczyna mieszać w garnkach.

Możliwa interpretacja: Ona mnie ignoruje! To ja mówię o moim problemie, a ona ma to w d...!

Efekt interpretacji: Jaja sobie ze mnie robisz?! Sama sobie zjedz ten obiad! albo odwrócenie się i wyjście z kuchni wzmocnione trzaśnięciem drzwiami.

Ryzyko: ciche dni, kłótnia, stres, wracanie do wcześniejszych i nie rozwiązanych spraw.

A może po prostu przypomniało się żonie, że ma w garnku ulubioną potrawę męża i nie chce jej przypalić?

Nasze interpretacje wpływają na pojawiające się emocje. A te uruchamiają konkretne działania. Jeżeli emocje będą negatywne, to reakcje będą podobne... najczęściej z pola agresji lub unikania. Jak często żałujemy swoich reakcji, działań? Jak często już po fakcie przychodzą nam do głowy dużo ciekawsze rozwiązania? Niestety w negatywnych emocjach nie mogliśmy ich zastosować. 

Jak więc zweryfikować własną interpretację i sprowadzić do poziomu faktów? Co zrobić, żeby nabrać dystansu i nie generować negatywnych emocji? Warto powiedzieć sobie STOP, zastanowić się nad własnymi myślami i sprawdzić, czy to, co i jak myślę, o danej sytuacji nagrałaby kamera. Jeśli kamera nie nagrałaby naszego opisu, to oznacza, że brniemy w ślepą uliczkę… wówczas warto zweryfikować własne postrzeganie rzeczywistości i do niego dobrać odpowiednie działania.

Sieci społecznościowe

Tagi