Mity na temat picia wody

Mimo że nasza świadomość na temat zdrowego trybu życia bardzo wzrosła w ostatnich latach, w społeczeństwie wciąż pokutuje wiele mitów na temat ćwiczeń, odżywiania i nawadniania organizmu. Fałszywe przeświadczenia mogą doszczętnie zrujnować nam zdrowie, dlatego warto dochodzić prawdy. Poniżej obalamy mity na temat picia wody.

Codziennie musisz wypić dwa litry wody

To jedna z najczęściej powtarzanych, błędnych informacji na temat nawadniania organizmu. Okazuje się, że przeciętny Polak wypija około 80 butelek "kupnej" wody rocznie. Tymczasem dziesięć  lat temu liczba ta była połowę mniejsza, co wyraźnie pokazuje, jak głęboko zakorzenił  się w naszym kraju ten mit.

W rzeczywistości większość potrzebnej nam wody przyjmujemy razem z pożywieniem. Najwięcej tej substancji zawierają oczywiście owoce i warzywa - około 70-90%. Woda w dużej ilości znajduje się również w owocach morza, rybach i mięsie, ale nawet z pozoru "suche" produkty są w nią bogate. Dla przykładu - 30% zwyczajnego chleba to właśnie woda.

Nie należy również zapominać o wodzie przyjmowanej w napojach - kawie, herbacie czy sokach. Jeżeli zrobimy bilans przyjmowanych w ten sposób płynów, okazuje się, że nie ma potrzeby "na siłę" wypijać dwóch dodatkowych litrów wody.

Im więcej wody, tym lepiej

To kolejny mit związany bezpośrednio z poprzednim. Nie powinniśmy wypijać codziennie dwóch dodatkowych litrów wody właśnie dlatego, że jej nadmiar może nam zaszkodzić. Oczywiście jeżeli mamy wyjątkowo ciepły dzień bądź uprawiamy sport, zapotrzebowanie na płyny będzie większe. Wtedy jednak nasz organizm poinformuje nas o tym przy pomocy pragnienia.

Nigdy nie należy pić wody "na siłę" lub "na zapas". Może to spowodować zatrucie wodne, czyli stan nazywany inaczej przewodnieniem hipotonicznym. Wynika to faktu, że "rozcieńczamy" nasze płyny fizjologiczne, powodując tym samym spadek stężenia elektrolitów. W stanie ostrej hiponatremii może dojść nawet do powstania obrzęku mózgu.

Woda pomaga przy odchudzaniu i oczyszczaniu organizmu

Jeżeli jesteśmy na diecie i staramy się uważać na ilość spożywanych kalorii, zamiast słodzonego soku czy kawy latte, oczywiście lepiej wybrać czystą wodę. Natomiast nieprawdą jest, że zwiększenie ilości wypijanej wody pomoże nam w diecie, jeżeli jednocześnie nie rezygnujemy ze słodkich napojów. Niestety, woda nie ma cudownych odchudzających właściwości. Może spowodować uczucie napełnienia żołądka, jednak stan ten szybko minie.

Podobnie ma się sprawa z oczyszczaniem organizmu. Popularne w ostatnim czasie praktyki - różnego rodzaju diety oczyszczające z toksyn i głodówki - nie poprawiają stanu naszego organizmu. Jeżeli chcemy, aby nasze ciało było zdrowe, musimy uważać na dietę cały rok i ograniczyć ilość spożywanej "chemii". Trzy dni bez jedzenia, o wodzie mineralnej nie naprawią wieloletnich błędów żywieniowych.

Zawsze lepiej wybierać wodę mineralną

Woda mineralna różni się od źródlanej tym, że zawiera wyższe stężenie minerałów potrzebnych organizmowi. Z tego względu niektórym osobom zaleca się picie takiej wody, w celu uzupełnienia niedoboru mikro- i makroelementów. Do wód mineralnych należy podchodzić jednak z ostrożnością, ponieważ nie są one zalecane wszystkim. Można je najzwyczajniej w świecie przedawkować. Na spożycie wody mineralnej szczególnie muszą uważać dzieci oraz osoby z chorymi nerkami.

Picie dużych ilości wody poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci

Panuje powszechny pogląd, że aby nasza skóra była nawilżona, wystarczy pić duże ilości płynów. Niestety, to za mało. Oczywiście jeżeli będziemy przez długi okres odwodnieni, nasza skóra straci blask, jednak na co dzień to, ile przyjmujemy płynów, nie ma na nią większego wpływu. Stan skóry zależy przede wszystkim od sposobu oczyszczania, nawilżania i warunków pogodowych oraz dostępności składników odżywczych.

Podobnie jest z wyglądem włosów i paznokci. W tkankach tych znajduje się stosunkowo bardzo mało wody. Na wygląd naszych włosów wpływają przede wszystkim witaminy. Jeżeli mamy problem z kruchymi paznokciami i łamliwymi włosami, powinniśmy poradzić się dermatologa w sprawie odpowiedniej diety lub ewentualnej suplementacji.

Organizm najlepiej nawadniać wodą

To częściowo prawda. Jeżeli chcesz prowadzić zdrowy tryb życia lepiej, abyś częściej sięgał po wodę niż po słodzone napoje i soki. Są jednak szczególne okoliczności, przy których woda może ci zaszkodzić. Mowa tu o intensywnym wysiłku fizycznym. Jeżeli dużo ćwiczymy, wraz z potem tracimy związki mineralne takie jak potas, magnez, wapń i żelazo. Wtedy lepiej wypić napój izotoniczny, który pozwoli nam zachować odpowiedni poziom elektrolitów w organizmie. To jeden z niewielu przypadków, kiedy natomiast wody, lepiej wybrać specjalny napój.

Przede wszystkim zdrowy rozsądek

Jak widać wiele z informacji, które wydają nam się sprawdzonymi faktami, to zwykłe mity. Zanim rozpoczniemy wdrażanie zasłyszanych "prawd" w życie, najlepiej poradzić się specjalisty dietetyka, który dokładnie wytłumaczy nam wszystkie interesujące nas kwestie.

Autor: Andrzej Dębski 

Źródło: Onet

 

Sieci społecznościowe

Tagi