Naturalne probiotyki

Probiotyki to żywe drożdże lub kultury bakteryjne, które mają korzystny wpływ na nasz organizm. Zazwyczaj myślimy o nich, gdy w wyniku kuracji antybiotykowej nasza naturalna flora bakteryjna zostaje zaburzona. Wtedy sięgamy po środki w pigułkach. O probiotykach warto jednak pamiętać również kiedy nie przyjmujemy antybiotyków, ponieważ same w sobie mogą chronić nas przed chorobami. Nie trzeba od razu sięgać po apteczne preparaty, można skorzystać z kultur bakteryjnych zawartych w pożywieniu.

Kiszona kapusta zawiera w dużych ilościach szczepy: leuconostoc, pediococcus i lactobacillus. Kapustę warto przygotować samemu w domu, jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, w sklepie wybieraj kapustę niepasteryzowaną, ponieważ pasteryzacja zabija bakterie - również te pożyteczne.

Sprawa ma się podobnie z innymi kiszonkami, w tym ogórkami. Kiszonki to świetny sposób na zachowanie zdrowia, ponieważ oprócz probiotyków zawierają również spore ilości witamin.

Probiotyki są szczególnie istotne dla prawidłowego działania układu trawiennego. Niestety, nie zawsze bakterie docierają do jelit, ponieważ ulegają zniszczeniu już w żołądku. Tutaj z pomocą przychodzą... sery. Twarde grudki sera, które są w stanie dotrzeć do jelit, zawierają w sobie duże ilości bakterii ze szczepu lactobacillus. Tam są swobodnie uwalniane.

Jogurt to jeden z najbardziej znanych naturalnych probiotyków. Wystarczy regularnie spożywać ten produkt przez miesiąc, by zauważyć pozytywne skutki żywych kultur bakterii. Dokładnie czytaj jednak etykiety - niektóre jogurty są pozbawione pożądanej flory bakteryjnej.

Chleb pieczony na zakwasie zawiera duże ilości szczepu lactobacilli, który świetnie wspomaga trawienie. Jeżeli nie masz dostępu do tak wypiekanego chleba, możesz zrobić go w domu. W internecie bez problemu odnajdziesz przepis na zakwas i na sam chleb.

Tempeh produkowany jest ze sfermentowanych ziaren soi. Oprócz probiotyków zawiera duże ilości białka, żelaza i witamin z grupy B. Z tego względu jest bardzo dobrym zamiennikiem mięsa w diecie wegetariańskiej.

Jeżeli już dostarczyłeś swojemu organizmowi probiotyków, czas na kolejny krok, czyli prebiotyki. Są to produkty, które stymulują rozwój prawidłowej flory. Należą do nich między innymi miód, syrop klonowy, szparagi, banany czy owsianka.

 

Źródło: Medonet

Sieci społecznościowe

Tagi