Nie chodzi tylko o geny, które wpływają na IQ…

Naukowcy z King's College w Londynie zbadali 11 tys. par bliźniąt jedno- i dwujajowych z Wielkiej Brytanii, urodzonych w latach 1994-96. Zamiast skupiać się tylko na ich IQ, przeanalizowali 83 różne czynniki, sprawdzane za pomocą kwestionariuszy wypełnianych przez dzieci i ich rodziców. Uwzględniono bardzo różne rzeczy: od stanu zdrowia i poziomu poczucia szczęścia, do zadowolenia ze szkoły i ilości pracy wkładanej w naukę. Następnie, naukowcy skonfrontowali uzyskane wyniki z rezultatami osiąganymi przez badanych podczas GCSE (brytyjski odpowiednik egzaminu gimnazjalnego).

Na tej podstawie, zespół wyodrębnił 9 grup cech, które jednojajowe bliźnięta dzieliły częściej, niż dwujajowe, i które były zarazem skorelowane z wynikami uzyskiwanymi w teście GCSE.

Okazało się, że na owe wyniki wpływają również cechy inne, niż inteligencja, a co więcej – za te inne cechy odpowiada ponad połowa genetycznej bazy, związanej z powodzeniem na egzaminie.

Dodajmy, że ogólnie rzecz biorąc, czynnikom genetycznym naukowcy przypisali jakieś 62% indywidualnych różnic w szkolnych osiągnięciach (a przynajmniej w wynikach GCSE). Jest to liczba pokrywająca się z rezultatami wcześniejszych badań.

Autorka raportu z badania King's College, Kaili Rimfeld, zauważa, że pokazuje ono, iż to, „na ile łatwo dzieci się uczą i jaką im to sprawia przyjemność, ma podłoże genetyczne”. Zrozumienie, że nie tylko indywidualne różnice w poziomie inteligencji, ale też w zapale do nauki, mają podstawę w genach, podkreśla potrzebę wprowadzenia spersonalizowanych zajęć, aby uczniowie mogli się uczyć w sposób, który najbardziej pasuje do ich osobowości.

Badanie nie rzuca jednak wiele światła na to, jakie konkretnie geny mogą wpływać na wyniki osiągane w testach. W ich wyodrębnieniu pomogą, być może, kolejne badania, co powinno pomóc w diagnozowaniu problemów w nauce i ich leczeniu.

 

Na podst. Genes don't just influence your IQ, Sarah C.P. Williams, news.sciencemag.org

Zdjęcie: Lisa F. Young/Shutterstock

Sieci społecznościowe

Tagi