Nie potrzebujesz 8 szklanek wody dziennie

W tych 8 (a nie np. 7 czy 9) szklankach nie kryje się nic istotnego – to medyczny mit. A więc inaczej: czy są dowody, że picie dużo wody służy zdrowiu?

Jest jeden wyraźny pożytek, w kontekście epidemii otyłości: brak kalorii.

Jednak w micie o 8 szklankach nie chodzi o wagę, tylko o wypłukiwanie toksyn, unikanie odwodnienia i poprawę różnych funkcji organizmu. Naukowcy zazwyczaj nie koncentrują się zresztą na samej wodzie, ale na konsumpcji płynów w ogóle.

Wiele publikacji dowodzi, że to, czy pijemy duże ilości wody, czy nie, nie wpływa na naszą śmiertelność. Badanie z lat 80., prowadzone w Holandii na 120 tys. osób przez 10 lat, nie wykazało związku między ilością przyjmowanych płynów, a zgonami na zawał serca czy udar.

W innych badaniach nie stwierdzono podobnego związku z przewlekłymi chorobami nerek czy zgonami z powodu niewydolności sercowo-naczyniowej, z poziomem sodu we krwi czy stanem skóry. (Badania te przeprowadzano na zdrowych ludziach. Cierpiący np. na kamicę nerkową odnoszą prawdopodobnie większą korzyść z nawodnienia).

Ale są też badania, gdzie związek stwierdzono. W najsłynniejszym przyglądano się przez 6 lat 20 tys. osób. Okazało się, że w przypadku kobiet, ryzyko śmierci spadało przy co najmniej 3 filiżankach dziennie. W przypadku mężczyzn, przy co najmniej 3-4 filiżankach, a nieco bardziej – przy co najmniej pięciu. Niedawne badanie zaś wykazało, że ponad 6 filiżanek wody dziennie (w porównaniu z jedną) zmniejsza ryzyko raka pęcherza moczowego.

Co ważne, żadne z tych badań (z wyjątkiem tego dotyczącego stężenia sodu we krwi) nie było randomizowane. Możliwe więc, że ich wyniki to efekt zupełnie innych czynników, niż różnice między tymi, którzy piją dużo wody, i resztą.

Poza tym, nawet w badaniach, gdzie stwierdzono wpływ, wystarczało znacznie mniej, niż 8 szklanek.

Tak więc, w przypadku większości z nas, typowe 3–4 filiżanki dziennie są OK - dostarczają niemal wszystkich korzyści związanych z piciem wody (o ile takie istnieją).

 

Na podst. You Don’t Need 8 Glasses Of Water A Day, Emily Oster, fivethirtyeight.com

Sieci społecznościowe

Tagi