Niech sałata będzie daniem głównym – i zadbajcie o właściwy dressing!

Jedzenie dużych porcji takich sałatek to skuteczna strategia odchudzania.

Funt surowych warzyw liściowych zawiera mniej niż 100 kalorii. Można się więc objadać do woli. Generalnie, wszystkie surowe warzywa mają dużą objętość i są bogate w błonnik, co wzmaga uczucie sytości i tłumi apetyt. W przypadku tych, którzy pragną zrzucić bardzo dużo kilogramów, jedzenie obfitych porcji sałatki, jako pierwszego dania podczas lunchu czy obiadu, jest wyjątkowo pomocne. Naukowcy wykazali, że kobiety, które zaczynają od tego lunch, spożywają mniej kalorii w trakcie reszty posiłku. Duże sałatki lepiej wpływają na redukcję kalorii.

Sałatki są niezwykle korzystne dla zdrowia – szczególnie te, do których dodano właściwy dressing.

Jedzenie dużych ilości sałatek, zielonych warzyw liściowych czy surowych jarzyn wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka ataku serca, udaru, cukrzycy i niektórych typów nowotworów. Liście warzyw kapustnych (np. jarmużu, rukoli, kapusty głowiastej), często używane do sporządzania sałatek, są bogate w składniki działające antyrakowo i chroniące serce. Sałaty zawierają mnóstwo fitochemikaliów o działaniu antyoksydacyjnym, jak np. karotenoidy czy kwercetyna. Wykazano, że jedzenie sałaty zwiększa pojemność antyoksydacyjną krwi.

Trzeba jednak zaznaczyć jedną ważną rzecz: maksymalne korzyści ze spożywania warzyw liściowych można wyciągnąć tylko wtedy, jeśli zawarte w nich fitochemikalia są skutecznie absorbowane. Np. karotenoidy mogą być odpowiednio wchłaniane tylko w obecności tłuszczu.

A to oznacza, że dressingi bez tłuszczu znacząco ograniczają korzyści dla zdrowia, płynące z jedzenia sałatek.

Jednak nie polecam dodawania do nich oleju. Oleje to kaloryczna żywność przetworzona, znacznie zubożona, jeśli chodzi o składniki odżywcze. Dodawanie setek pustych kalorii do własnej sałatki niweluje antykaloryczny wpływ surowych warzyw i sprzyja tyciu, a nadwaga zwiększa ryzyko chorób serca i raka. Dlatego polecam dressingi, których podstawą są nasiona czy orzechy.

Jedne i drugie są bogate w tłuszcz, ale są niesamowicie zdrowe. Stosując taki dressing, zapewniamy zdrowe tłuszcze, pozwalające wchłaniać karotenoidy, plus wszystkie dodatkowe korzyści, związane z regularnym spożywaniem orzechów i nasion, jak obniżenie poziomu cholesterolu, wzmocnienie funkcji śródbłonka i zmniejszenie ryzyka chorób serca. Poza tym, zwiększają one sycące właściwości sałatek, co przyczynia się do utrzymywania prawidłowej wagi ciała. Liczne badania potwierdziły, że jedzenie nasion i orzechów, jako części posiłku, wbrew powszechnemu przekonaniu, nie powoduje tycia. Dressing powstały z połączenia ich z owocami, octem, ziołami i przyprawami sprawia, że sałatka jest pyszna, a przy tym – zwiększa się jej wartość odżywcza.

Jedzcie więc sałatki codziennie i codziennie bądźcie coraz zdrowsi!

 

Na podst. Make the Salad the Main Dish—and the Dressing Is Crucial!, Epoch Times

Sieci społecznościowe

Tagi