Obalamy pięć mitów na temat weganizmu

1 listopada obchodzono Światowy Dzień Weganizmu. Postanowiliśmy go uczcić, obalając niektóre rozpowszechnione mity, dotyczące tego coraz bardziej popularnego ruchu, a przy okazji - przekazując nieco wiedzy. Może się zainspirujesz i zastanowisz nad swoimi wyborami, związanymi z tym, co się dzieje w twoim organizmie.

Mit 1: Białko roślinne jest mniej wartościowe, niż zwierzęce.

Obalony: Brenda Davis, współautorka książki „Becoming Raw” zauważa, że ludzie nigdy „nie potrzebowali więcej białka, niż goryle czy słonie, które mają o wiele większe mięśnie od nas i są roślinożerne”. W istocie, ważne aminokwasy pochodzą z roślin, nie zwierząt, chociaż obecne są w mięsie. Davis podkreśla, że weganie, którzy spożywają różnorodne warzywa, owoce, orzechy, nasiona i ziarna, jako elementy zbilansowanej diety, przyswajają więcej, niż niezbędną ilość protein.

 

Mit 2: Weganizm jest niebezpieczny dla dzieci.

Obalony: Dzieci stosujące dietę wegańską rozwijają się normalnie, a nawet są zdrowsze. Zdaniem Reed Mangels, która w książce „Simply Vegan” przygotowała dział o odżywianiu, u takich dzieci zapobiega się wytworzeniu zamiłowania do produktów, które w późniejszym życiu wiążą się z problemami zdrowotnymi (jak mięso i nabiał). Odpowiedzialni rodzice powinni poszukiwać naturalnych źródeł witamin i minerałów, i zwracać uwagę na odpowiednią liczbę kalorii w jedzeniu, zależnie od wieku.

Mit 3: Weganie bardziej przejmują się zwierzętami, niż ludźmi.

Obalony: Weganie bardzo przejmują się losem zwierząt, ale równie istotne są dla nich sprawy ludzi. Weganizm jest odpowiedzią na koszty ekologiczne, jakie niesie ze sobą produkcja nabiału i mięsa, na łączące się ze spożywaniem tych produktów choroby serca czy otyłość, a także na złe warunki panujące w rzeźniach, których pracownicy odnoszą więcej obrażeń, niż w jakiejkolwiek innej branży (co pokazano choćby w filmach „Fast Food Nation” i „Food Inc.”). Czy wiesz, że jeden wegański dzień w tygodniu bardziej zmniejsza emisję dwutlenku węgla, niż jedzenie przez tydzień wyłącznie lokalnych produktów?

Mit 4: Bycie weganinem jest drogie i niewygodne.

Obalony: Zmiana używanego zazwyczaj sosu do makaronu, dodatków do pizzy czy sałatki nie stanowi problemu i jest tania. Nie wspominając już o tym, że na wegańskich produktach opiera się wiele kuchni świata, np. indyjska, etiopska, tajska czy wietnamska. Jeśli jeszcze potrzebujesz czegoś, by się przekonać, zajrzyj do książki „How To Eat Like a Vegetarian Even If You Never Want to Be One”, („Jak jeść jak weganin, nawet jeśli nie chcesz nim być”), która zawiera wiele przydatnych porad i prostych rozwiązań.

Mit 5: Dieta wegańska jest po prostu niezdrowa.

Obalony: Badania wykazały, że weganie mają niższy poziom cholesterolu, trójglicerydów i niższy wskaźnik BMI, niż osoby, które jedzą wszystko – poszukaj więcej informacji na ten temat. Co więcej, „British Journal of Cancer” donosi, iż wśród wegan ryzyko raka krwi jest mniejsze o 45%, a ryzyko raka, jako takiego – o 12%. 

 

Na podst. 5 Myths about Veganism – Debunked, Goodnet

Sieci społecznościowe

Tagi