Olej lniany i jego bezcenne właściwości

Olej lniany wyciskany na zimno z nasion lnu jest doskonałym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. W dzisiejszych czasach, poprzez wysoce przetworzoną żywność, wiele osób ma nadmiar uszkodzonych kwasów tłuszczowych omega-6, a równocześnie niedobór omega-3, co może skutkować wieloma schorzeniami:

  • Zwiększonym ryzykiem zachorowania na nowotwory
  • Problemami z poziomem cholesterolu we krwi
  • Ryzykiem chorób i zaburzeń pracy serca i układu krążenia
  • Skłonnościami do alergii
  • Problemami natury emocjonalnej i psychicznej, jak np. depresja.
  • Zaburzeniami metabolicznymi, np. cukrzyca
  • Zaburzeniami trawienia
  • Rozregulowaną gospodarką hormonalną organizmu
  • Przyspieszonym krzepnięciem krwi
  • Zaostrzaniem stanów zapalnych

Aby temu zapobiec należy dostarczać organizmowi odpowiednią dawkę omega-3, które mają prozdrowotne działanie, a jednocześnie obniża poziom omega-6, których mamy zbyt dużo. Źródłem kwasów omega-3 jest właśnie olej lniany.

Właściwości prozdrowotne oleju lnianego:

  • działa antynowotworowo
  • chroni układ krążenia (przeciwdziała chorobom serca, miażdżycy)
  • obniża poziom „złego” cholesterolu LDL
  • zapobiega zaburzeniom trawienia
  • zapobiega chorobom metabolicznym, tj. cukrzyca
  • chroni przed chorobami umysłowymi, tj. Alzheimer
  • zmniejsza ryzyko występowania alergii i stanów zapalnych
  • chroni narządy zmysłów przed uszkodzeniem
  • zapobiega wadom mózgu
  • działa pozytywnie na układ nerwowy – zapobiega depresji
  • reguluje gospodarkę hormonalną
  • odpowiednio buduje błony komórkowe, które zbudowane są z DHA (kwasu omega-3)

To tak „naukowo”… Ale olej lniany ma też działanie, które widać gołym okiem TAK WAŻNE DLA KOBIET, a mianowicie:

  • poprawia stan włosów – zapobiega łamliwości, wypadaniu, nadaje im blask, odżywia je i nawilża
  • poprawia stan paznokci – zapobiega łamliwości, sprawia, że są twardsze
  • poprawia stan skóry – nawilża ją, jednocześnie chroniąc przed trądzikiem, nadaje ładny blask i witalność

Ile zażywać oleju lnianego i z czym najlepiej go łączyć?

1-2 łyżki dziennie – jeśli chcesz zapobiec chorobom cywilizacyjnym, jesteś w dobrej kondycji zdrowotnej i nie masz problemów z włosami, cerą itd.

6-8 łyżek dziennie – kuracja intensywna

Olej lniany najlepiej spożywać z chudymi produktami białkowymi takimi jak twarogi, jogurty naturalne. Białko trawi się najdłużej, co umożliwia szybkie wchłanianie kwasów tłuszczowych w przewodzie pokarmowym i transportowanie ich do komórek. Olej można zmiksować z twarogiem z dodatkiem jogurtu naturalnego na jednolitą papkę. Do smaku można dodać muesli.

Wada?

Na efekty trzeba czekać do 3 miesięcy. Jest to „kuracja” wymagająca cierpliwości i regularności spożywania.

Jeśli chodzi o smak… hmm – to zależy od osoby. Jest lekko orzechowy, cierpki. Osobiście nie jest dla mnie to smak, za którym przepadam, jednak znam osoby, które wprost go uwielbiają i dodają go nawet do sałatek.

Sieci społecznościowe

Tagi