Paliwo dla ciała: odżywianie metaboliczne

Większość definiuje dietę jako to, co jedzą. Ciało jest wspaniałą maszyną do przetwarzania pokarmów, a jeść trzeba, żeby żyć. Z odżywianiem sprawa ma się zupełnie inaczej. W oparciu o swoje badania, zaczęliśmy je definiować, jako to, co uzyskujemy z jedzenia. Naszym celem powinno być połączenie diety i odżywiania.

Składniki odżywcze to minerały, tłuszcze czy witaminy. Ciało wykorzystuje je np. do odnawiania naskórka, rozrostu kości czy funkcjonowania układu odpornościowego. Kiedy coś zjadamy, nasze ciało to rozkłada, aby pozyskać składniki odżywcze. Im większą wartość odżywczą ma to, co spożywamy, tym sprawniej działa nasz metaboliczny silnik.

Zrównoważona dieta jest ważna, ponieważ ciało używa różnych rodzajów paliwa do poszczególnych działań. Węglowodany zapewniają szybki, ale krótki przypływ energii, podczas gdy na przetwarzanie protein potrzeba więcej czasu. Dostęp do wysokiej jakości źródeł protein jest ważny, gdyż odgrywają kluczową rolę w budowie i utrzymywaniu masy mięśniowej.

Nasze ciała są wydajnymi maszynami do spalania kalorii, zdolnymi do przetwarzania praktycznie wszystkiego. Na to, jak każdy z nas przyswaja dany pokarm, wpływa wiele czynników chemicznych, dlatego właściwe odżywianie metaboliczne wymaga indywidualnego planu, opracowanego z myślą o potrzebach konkretnej osoby. Stąd „metaboliczne typowanie”, które pozwala stworzyć „profil metaboliczny”.

Warto się w tej sprawie skonsultować z lekarzem, a jeśli to niemożliwe, słuchać, co mówi nam ciało. Jeśli ktoś cierpi na niestrawność, znaczy to, że jego ciało ma problem z przetworzeniem tego, co zjadł. To ważne, aby poświęcić czas na znalezienie pokarmów, które zapewnią odpowiednie składniki odżywcze i nie będą wywoływać nieprzyjemnych sensacji. Po dobrym posiłku czujemy się zadowoleni, a nie „pełni” i senni!

 

Na podst. BODY FUEL -- METABOLIC NUTRITION, Tom LeDuc, World Life Expectancy

Sieci społecznościowe

Tagi