Pestycydy i uprawy: co trzeba wiedzieć

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska podaje, że większość stosowanych dziś pestycydów prawdopodobnie przyczynia się do różnych typów nowotworów i choroby Parkinsona. Wskazują na to badania pracowników rolnych, mających kontakt z tymi chemikaliami. Ale czy niski poziom pestycydów, pozostałych na naszej żywności, przedstawia faktycznie duże ryzyko?

Badania przeprowadzone na typowych produktach rolnych, traktowanych pestycydami, wykazały, że spożywanie związków fitochemicznych występujących w roślinach zmniejsza liczbę zachorowań na raka i zwiększa ochronę przed tą chorobą. A zatem, korzyści zdrowotne z jedzenia takich produktów znacznie przewyższają ryzyko, związane z pozostałościami pestycydów.

Niektórzy naukowcy twierdzą, że bardzo niski poziom tych pozostałości jest nieistotny i że większe znaczenie mają toksyny występujące w żywności w sposób naturalny. Dr Bruce Ames, dyrektor Centrum Żywienia i Metabolizmu na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, uważa, że nikłe pozostałości pestycydów nie stanowią żadnego zagrożenia.

Organizm zwykle usuwa 99,99 proc. własnych odpadów metabolicznych i naturalnych substancji rakotwórczych, występujących w żywności. Zdaniem Amesa, redukcja pozostałych 0,01 proc. syntetycznych czynników nie zmniejszy zachorowalności na raka.

Ames i inni naukowcy utrzymują, że ludzie spożywają tysiące naturalnych substancji chemicznych, które zazwyczaj mają większą toksyczność i są obecne w wyższych dawkach, niż pozostałości pestycydów. Co więcej, w badaniach rakotwórczego oddziaływania syntetycznych związków chemicznych, prowadzonych na zwierzętach, bierze się pod uwagę dawki tysiąc razy większe, niż to, co normalnie spotykamy w żywności.

Lepiej jest jeść owoce i warzywa uprawiane i zbierane dzięki zastosowaniu pestycydów, niż nie jeść ich w ogóle. Niemniej rozsądnie jest też minimalizować kontakty z tymi chemikaliami. Robocza Grupa Środowiskowa udostępniła dwa wykazy produktów, zwane „Parszywa dwunastka plus” (gdzie pestycydów jest najwięcej) i „Czysta piętnastka” (gdzie jest ich najmniej). Oto najnowsze zestawienie:

Parszywa dwunastka plus

Czysta piętnastka

Jabłka

Truskawki

Winogrona

Seler

Brzoskwinie

Szpinak

Słodka papryka

Nektarynki

Ogórki

Pomidory malinowe 

Groszek (importowany)

Ziemniaki

Papryka chili 

Jarmuż i kapusta warzywna

 

Awokado

Kukurydza

Ananasy

Kapusta

Groszek mrożony

Cebula

Szparagi

Mango

Papaja

Kiwi

Bakłażan

Grejpfrut

Kantalupa

Kalafior

Słodkie ziemniaki 

 

Dobrze jest owoce i warzywa obierać ze skórki lub porządnie myć je mydłem.

Kontakt z pestycydami ograniczamy także wówczas, gdy jemy produkty z upraw ekologicznych.

Niektóre badania wskazują, że warzywa i owoce, produkowane metodami ekologicznymi, są bogatsze w przeciwutleniacze, niż uprawiane konwencjonalnie. Dotyczy to, m. in., jabłek, śliwek, borówek, winogron, truskawek i kukurydzy. Truskawki organiczne mają działanie antynowotworowe. Naukowcy mają teorię, że gdy rośliny uprawia się bez pestycydów, są one zmuszone same sobie radzić z owadami, co powoduje, że produkują więcej związków antyoksydacyjnych, które są korzystne dla ludzi.

 

Na podst. Pesticides and Produce: What You Need to Know, www.drfuhrman.com 

 

Sieci społecznościowe

Tagi