Poczucie humoru u dzieci

Poczucie humoru jest jedną z bardziej cenionych cech charakteru, wpływającą na atrakcyjność człowieka. Czy można rozwijać w sobie rozwijać, a co ważniejsze czy można stymulować rozwój poczucia humoru u dzieci? Okazuje się ze owszem można a nawet trzeba. 
         
Wszyscy intuicyjnie wiem czym jest poczucie humoru i praktycznie bezbłędnie potrafimy ocenić czy ktoś je posiada czy też nie. Z bardziej naukowego punktu widzenia poczucie humoru można definiować jako pewną właściwość jednostki pozwalająca angażować się i reagować na sytuacje komiczne.
          Osoby z dużym poczuciem humoru charakteryzują się dużym dystansem do siebie i do świata co pozwala mi lepiej sobie radzić w życiu, a przede wszystkim we wszelkich sytuacjach stresowych. Śmiech jest swoistym katharsis, które pomaga uwolnić się nam od negatywnych przeżyć i emocji. Często też problemy, które są dla nas przerażające potraktowane z lekkim przymrużeniem oka stają się dużo mniejsze a ich rozwiązanie dużo bliższe. Poczucie humoru odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka. Często ułatwia nam obiektywne spojrzenie na siebie i otaczający świat, odróżnienie spraw mniej ważnych od zasadniczych, uczy optymizmu, czasem nawet życiowej odwagi.
         Bardzo popularna jest koncepcja wpływu ciała na psychikę – zgodnie z nią, skoro śmiech dobrze wpływa na kondycję fizyczną, jest pożądany także dla ludzkiej psychiki. Medycyna coraz szerzej wykorzystuje śmiech w terapiach, przykładowo w leczeniu dzieci z chorobami nowotworowymi.
        Poza tym, że śmiech ma dobry wpływ na naszą psychikę, oddziałuje również na nasz układ krążenia – „masuje” serce i dotlenia krew. W czasie spontanicznego śmiania się wytwarzają się w organizmie przeciwciała chroniące nas przed wirusami i drobnoustrojami, zwłaszcza atakującymi górne drogi oddechowe. Mówi się, że można leczyć śmiechem. Uśmierza on ból poprzez wytwarzanie naturalnych środków przeciwbólowych – endorfin. Sam śmiech jest dla nas swoistego rodzaju masażem wewnętrznym pozwalającym na odprężenie i długotrwałą poprawę samopoczucia.
       Oblicza poczucia humoru mogą być bardzo różne. Według ogólnego podziału poczucie humoru może być czymś pozytywnym i konstruktywnym w życiu człowieka lub wręcz przeciwnie – może być negatywne, destruktywne. Z pozytywnym znaczeniem poczucia humoru mamy do czynienia wtedy, gdy dzięki niemu lepiej radzimy sobie z trudnymi sytuacjami w naszym życiu: śmiejąc się rozładowujemy napięcie w kontaktach z ludźmi, poprzez humorystyczne podejście do świata nabieramy dystansu do siebie, otoczenia, innych ludzi. Istnieje także inny aspekt śmiechu, o którym zwykle się nie mówi. Dotyczy on destruktywnego poczucia humoru, występującego w sytuacji, gdy ludzie chcą załatwić porachunki między sobą. Służy ono do tego, by powiedzieć uszczypliwą uwagę, wyśmiać słabości. Innym objawem negatywnego poczucia humoru jest „pajacowatość”, czyli przyjęcie postawy polegającej na wyśmiewaniu samego siebie. Osoba taka ma problemy z budowaniem zdrowych relacji z ludźmi lub ma niską samoocenę. Wygłupia się, by zaistnieć w grupie i zwrócić na siebie uwagę.
        Pozytywne poczucie humoru u dziecka należy rozwijać ponieważ podnosi to jego poziom inteligencji, samooceny, kreatywnego rozwiązywania problemów ponad obniża to poziom stresu, poprawia stan zdrowia psychicznego i fizycznego oraz co najważniejsze rozwija pozytywne nastawienie. W rozwoju społecznym humor ma jest także istotny ponieważ podnosi on poziom kompetencji społecznych, daje dziecku narzędzie do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pozwala zastąpić negatywne emocje, podnosi poziom empatii.
        Pierwszym etapem pracy nad poczuciem humoru dziecka mogą być np. zabawy w „a - kuku”, w których występuje zaskoczenie. Dziecko się śmieje, cieszy, warto wzmacniać takie postawy. W późniejszym wieku warto stworzyć kolekcję najśmieszniejszych opowiadań, kawałów czy filmów. Dobrze jest też wprowadzić do codziennych rodzinnych rozmów pytanie: Co śmiesznego przydarzyło ci się dzisiaj? Wtedy zarówno dziecko, jak i rodzice zaczną dostrzegać rzeczy, które mogą być zabawne. Takie zabawy są również doskonałą okazją do wzmacniania więzi rodzinnych, i pozytywnego kontaktu z dzieckiem.
       Doskonałym sposobem na pracę z dziećmi jest również czytanie komicznych utworów przeznaczonych dla najmłodszych. Młodsze dzieci operują humorem słownym opartym na wyrazach dźwiękonaśladowczych takich jak "tur - tur - tur", "człap - człap - człap", "kic - kic - kic". Dzieci starsze (sześcioletnie) odbierają już nieco trudniejszy humor słowny, oparty na wyrazach wymagających większych wiadomości. Utwory takie można połączyć z ćwiczeniami w mówieniu - dzieci wymawiają wyrazy o specjalnie trudnym układzie spółgłosek, np. "Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem ..." lub "Leciały trzy pstre przepiórzyce ..." - tego nie tylko się słucha, ale także trzeba bezbłędnie powtórzyć. Dzieci w wieku szkolnym zaczynają pojmować komizm sytuacyjny i postaci co możemy wykorzystać czytając im przed snem "Kajtkowe przygody", "Plastusiowy pamiętnik" czy "Dzieci z Leszczynowej Górki”.
      Humor pozwala dzieciom na zrozumienie świata bez zbędnego patosu, sentymentalizmu i natrętnej dydaktyki. Przemawia on do dziecięcych odbiorców, do ich wyobraźni. Rozwija w dzieciach tak ważne cechy jak optymizm, inteligencja oraz kreatywność. Dzięki niemu dzieci wyrosną na otwartych, pogodnych, komunikatywnych i towarzyskich ludzi.
 
 
Opracowanie:DG

Sieci społecznościowe

Tagi