Co ma wpływ na nasz nastrój i samopoczucie ?

To Serotonina, która nazywana jest hormonem szczęścia lub hormonem dobrego samopoczucia i nastroju, a także hormonem miłości.

Powstaje z egzogennego (niewytwarzanego przez organizm) aminokwasu – tryptofanu – należącego do rodziny tryptamin.

To od serotoniny zależy, czy sygnał układu nerwowego będzie w stanie dotrzeć do wszystkich zakątków ciała. Zbyt niski poziom serotoniny zaobserwowano nie tylko u osób z depresją, ale także u ludzi nadmiernie agresywnych.

Hormon ten odpowiada między innymi za proces:

  • trawienia,
  • regulację ciśnienia krwi i jej krzepnięcia,
  • utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała,
  • proces dojrzewania i odnowę komórkową całego organizmu.
  • ma wpływ na nasze odczuwanie bólu (wysoki poziom serotoniny = wysoki próg bólowy). Niedobor serotoniny powoduje,że częściej dopadają nas migreny.

Niemałe znaczenie dla naszej sfery psychicznej – dzięki niej jesteśmy w stanie odczuwać przyjemność oraz euforię. W ciągu dnia to szyszynka jest głównym miejscem syntezy serotoniny (w nocy zachodzi w niej produkcja melatoniny). 

Serotonina jest produkowana wtedy, gdy jesteśmy wystawieni na światło słoneczne (lub na jego odpowiedni substytut). Pomyśl o codziennych spacerach.

Właściwy poziom tego neuroprzekaźnika pomaga człowiekowi zachować dobry nastrój i odpowiednią motywację, ponieważ reguluje on nastroje i elastyczność emocjonalną.

 

Brak serotoniny może spowodować:

  • apatię,
  • dekoncentrację,
  • spadek tętna i temperatury ciała,
  • ciężkie zaburzenia snu,
  • skłonności do obżarstwa i depresję.

Osoby z depresją i nadwagą posiadają niski poziom serotoniny. Nadwaga powoduje,że nie jesteś w stanie zadowolić się normalnym pod względem wielkości posiłkiem.

Nie są to jednak wszystkie problemy, jakie spotykają ludzi z niedoborem tego hormonu – są oni bardziej impulsywni i mają większe trudności w kontrolowaniu swojego zachowania w obliczu zagrożenia. Pojawia się u nich większe prawdopodobieństwo uzależnienia w przyszłości od narkotyków (pobudzają wydzielanie serotoniny).

Co zawiera serotoninę?

  • Kwasy Omega 3
  • kurczaki,
  • indyki,
  • ryby,
  • orzechy,
  • sery,
  • fasola,
  • jajka,
  • ryby
  • awokado,
  • soja,
  • nasiona słonecznika.

Nadmiar serotoniny może powodować jednakże zahamowanie procesu powstawania kości, skąd pozostaje jedynie krok do osteoporozy. Może być także przyczyną jadłowstrętu, braku apetytu.

 

Dobrego nastroju

John Mark Linden

 

 

 

 

 

John Mark Linden

Autor

Pasjonata filozofii, ekonomii, neurofinansów, neurobiologii, neuroregulacji, psychoedukacji, totalnej biologii oraz psychoterapii.

Inspirujący doradca, nauczyciel,  oferuje swoim czytelnikom alternatywną, przywracającą człowiekowi siłę wewnętrzną. 

Przedkłada język przełomowych odkryć naukowych na łatwe do zastosowania porady i podaje konkretne odpowiedzi na pytania.

Prezentuje nowy sposób myślenia o człowieku i świecie. Jego ogromna dociekliwość i niezłomność w odkrywaniu prawdy tworzy niezwykłą charyzmę urzekającą każdego.

"Najpierw analiza przyczyn, potem synteza -  pozbieranie wszystkiego razem i ustawienie równowagi - wszystkiego w sobie".

 

 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi