Przedsiębiorcy powinni przestać skupiać się na strategiach wyjścia

Ignorują jednak fakt, że planowanie wyjścia wymaga jednoczesnego stworzenia strategii wejścia i kreowania nowych liderów, w miejsce tych odchodzących. Nadmierne przykładanie wagi do sposobu rozstania się sygnalizuje innym udziałowcom, że zapewnienie bezpieczeństwa finansowego i wysokich zwrotów z inwestycji, z korzyścią dla odchodzących zarządzających, jest ważniejsze, niż takie rzeczy, jak wysoka jakość produktów czy usług albo tworzenie lepszego środowiska pracy.

Być może, przyczyną tego jest fakt, że większość tradycyjnych doradców biznesowych, współpracujących z formami rodzinnymi, posiada tylko jednego klienta.

Prawnicy, bankierzy czy doradcy finansowi zazwyczaj starają się dostosować do oczekiwań i potrzeb nie najmłodszych już najczęściej liderów rodzinnych biznesów. Zakłada się, że skoro firma radziła sobie dobrze przez wiele lat, to będzie tak dalej, również po odejściu obecnego kierownictwa.

W efekcie, strategie wyjścia tworzy się wokół finansowych potrzeb tej generacji, która właśnie udaje się na emeryturę, a zbyt mało uwagi poświęca się jej sukcesorom i samemu biznesowi. Tymczasem, należałoby równolegle uwzględnić planowanie wejścia, finanse firmy z myślą o przyszłości, projekcje przepływów gotówkowych.

Dzięki temu, zaspokaja się potrzeby nie tylko tych, którzy schodzą ze sceny, ale również tych, którzy będą odpowiedzialni za zachowanie ich dziedzictwa.

 

Na podst. Entrepreneurs Should Stop Focusing on Exit Strategies, Wayne Rivers, The Wall Street Journal

Zdjęcie: © Depositphotos.com/iqoncept

Sieci społecznościowe

Tagi