Restauracje wrogiem diet odchudzających! Ale czy na pewno?

Służbowe bankiety, romantyczne kolacje, szybki lunch z przyjaciółką, jedzenie w restauracjach to czysta przyjemność ale czasem także niestrawność, ból brzucha i poczucie przejedzenia.  Posiłki poza domem to coraz popularniejszy sposób na spędzanie wolnego czasu. Mamy bowiem obecnie ogromną różnorodność smaków, rodzajom kuchni nie ma ograniczeń możemy zatem wybierać i ucztować do woli.Jednak poza przyjemnością dla kubków smakowych jedzenie poza domem ma także kilka dość dużych wad. Specjaliści obliczyli, że posiłki w restauracjach mają przeciętnie o 22 % więcej tłuszczu niż te przygotowywane w domowej kuchni. Drugą istotną różnicą jest wielkość porcji co względnie może być zarówno wadą jak i zaletą, jednak w kontekście zdrowego, racjonalnego odżywiania stanowi duży problem. Kilka lat temu przeprowadzono badania sprawdzając wielkość i zawartość posiłków w kilkudziesięciu najpopularniejszych amerykańskich restauracjach. Wyniki badań okazały się alarmujące, w niektórych miejscach porcje były tak duże i tłuste, że zjedzenie ich stanowiło zagrożenie dla zdrowia. Zdarzało się też, że pojedyncze danie stanowiło taką samą lub większą ilość kalorii niż całodzienne wyżywienie większości osób o przeciętnej wadze. Porcje w niektórych miejscach miały nawet 1800 kalorii.

Dla osób, które często jadają poza domem powyższe dane mogły zabrzmieć zniechęcająco, jednak przy zdroworozsądkowym podejściu można swobodnie korzystać z przyjemności jadania w restauracjach.

  • Wybierając się do restauracji warto z wyprzedzeniem zaplanować jak obfity posiłek zamierzamy zjeść. Jeśli jest taka możliwość można przejrzeć menu na stronie internetowej i jeszcze będąc w domu wybrać danie dla siebie. Unikamy w ten sposób pokus czytając kartę menu już na miejscu.
  • Ważne jest świadome kontrolowanie głodu i umiejętność odstawienia sztućców gdy czujemy się już nasyceni. Nie ma zasady, która mówi, że należy zostawić czysty talerz.
  • Warto mieć listę restauracji, w której można zjeść smacznie i zdrowo
  • Jeśli zamawiasz sałatkę, poproś by sos podano osobno, w ten sposób skontrolujesz jego jakość i ilość, którą spożyjesz
  • W wielu restauracjach porcje są tak duże, że jedna wystarczyłaby dla dwóch osób. Poproś kelnera o połowę porcji makaronu lub ryżu, w ten sposób znacznie obniżysz kaloryczność posiłku
  • Wybierając danie warto pamiętać o warzywach, które powinny stanowić większość posiłku. Jeśli jest ich niewiele w daniu, które zamówiłeś poproś o dodatkową porcję warzyw gotowanych na parze lub zielonej sałatki oczywiście z sosem podanym osobno
  • Dobrym pomysłem jest zamawianie przystawek zamiast dań głównych, to idealna strategia dla osób dbających o wagę
  • Zupy są doskonałą alternatywą sycącego, odżywczego i łatwostrawnego dania, nawet najbardziej kaloryczna zupa będzie lepsza od tłustego dania głównego
  • Delektuj się posiłkiem, jedz powoli i smakuj. To ogólna dobra zasada, którą warto stosować gdziekolwiek się posilasz

Jako przeciwniczka bezkompromisowych diet odchudzających zawsze zachęcam do szukania prostych sposobów, które zamiast ograniczać sprawią, że posiłek w każdej sytuacji będzie zarówno smaczny jak i przyjazny dla naszego przewodu pokarmowego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej odwiedź stronę www.kobiecaiszczesliwa.pl

Agnieszka Szumiec

Autor

Agnieszka Szumiec – od lat interesuję się zdrowym stylem życia a przede wszystkim zdrowym sposobem odżywiania dlatego postanowiłam przypieczętować tę pasję edukacją w zakresie dietetyki. Jestem świadoma, że sama teoria nie wystarczy dlatego zdecydowałam się poszerzyć tę specjalizację o psychodietetykę. Obecnie wspieram kobiety w ich decyzjach dotyczących zdrowego stylu życia, pomagam im lepiej poznawać siebie i swoje potrzeby oraz próbuję uaktywnić ich kobiecą siłę. Więcej na : www.kobiecaiszczesliwa.pl 

 

Wszystkie artykuły autora

Sieci społecznościowe

Tagi