Ryby jako pokarm dla mózgu

Naukowcy przeanalizowali dane zebrane od 260 osób z normalnymi zdolnościami poznawczymi, których średnia wieku wynosiła 78 lat. Wypełniały one kwestionariusze dotyczące ich diety. Zmierzono także stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 w ich krwi i przeskanowano ich mózgi przy pomocy rezonansu magnetycznego.

Okazało się, że jedzenie raz w tygodniu pieczonych lub opiekanych (ale nie smażonych) ryb można powiązać ze zwiększeniem ilości substancji szarej w obszarach mózgu odpowiedzialnych za pamięć i funkcje poznawcze, w tym takich, w których najpierw pojawiają się płytki amyloidowe - oznaka choroby Alzheimera. Powiązanie to stwierdzono niezależnie od wieku danej osoby, jej płci, rasy, wykształcenia, aktywności fizycznej, wskaźnika BMI czy jakiegokolwiek uszkodzenia tkanek, wykrytego podczas początkowego skanowania mózgu.

Wyniki były takie same, bez względu na stężenie kwasu omega-3, co sugeruje, że nie jest on w tym wypadku czynnikiem decydującym.

Jak zauważa główny autor badania, dr Cyrus A. Raji z Ronald Reagan UCLA Medical Center, wystarczało jedzenie ryb raz w tygodniu (spożywanie ich częściej nie dawało żadnych dodatkowych korzyści) i prowadzenie generalnie zdrowego trybu życia.

„Aktywność fizyczna, kontrolowanie masy ciała i tym podobne czynniki wpływają na mózg bardziej, niż jakiekolwiek suplementy czy lekarstwa. Mamy pod kontrolą dużo więcej, niż sądziliśmy” – mówi dr Raji.

 

Produkty Benedyktyńskie

Przyprawa do ryb

Skład: cebula, marchew, koperek, papryka, pasternak, czosnek, oregano, bazylia, majeranek, estragon, koper włoski, pieprz, gałka muszkatołowa, ziele angielskie.

Na podst. Fish as Brain Food, Nicholas Bakalar, The New York Times

Sieci społecznościowe

Tagi