Skoryguj swoje zniekształcenie poznawcze.

Powiedzieliśmy do tej pory, że dwa pierwsze kroki w przekształcaniu naszych myśli to słuchanie ich i rewidowanie poglądów negatywnych. Dokonuje się to przez sprawdzenie, czy są one echem czyjegoś głosu, czy też naszą własnością. Trzecim krokiem jest sprawdzenie logiki automatycznego myślenia w poszukiwaniu tego, co fachowcy nazywają “zniekształceniami poznawczymi”. W procesie sprawdzania naszej logiki bardzo pomocna jest klasyfikacja zniekształceń. Oto kilka podstawowych kategorn.

Tragizowanie. Możesz unieszczęśliwić samego siebie powtarzając sobie w kółko stwierdzenia typu: “Nigdy nie pozbędę się tego bałaganu. Nie zniosę tego napięcia. To chyba najgorszy dzień w moim życiu”. To jest właśnie “tragizowanie” i gdy sami  przyłapiemy się na tym, powinniśmy wówczas wrzasnąć (choćby po cichu, do samego siebie): “Stop!” i natychmiast zabrać się do dokonania zmian.Możemy na przykład powiedzieć sobie: “Chwileczkę, czy to rzeczywiście prawda, że nigdy nie pozbędę się tego bałaganu? Nie, oczywiście, że nie. To przesada z mojej strony. Owszem, mam poważny problem i wiele napięć, ale przecież w końcu jakoś go rozwiążę. Czy rzeczywiście nie mogę tego dłużej wytrzymać? Pewnie, że mogę, choćby jeszcze przez chwilę. Czy jest to najgorszy dzień w moim życiu?’ Wcale nie!”

Sieci społecznościowe

Tagi