Smartfony sprawiają, że jesteśmy zmęczeni i mało efektywni

Jeśli chcesz być jutro w pracy produktywny, daj wieczorem odpocząć swojemu smartfonowi.

Przeglądanie na smartfonie maili związanych z pracą i odpowiadanie na nie późnym wieczorem przeszkadza nie tylko w porządnym, nocnym wypoczynku. Z najnowszych badań wynika, że takie zachowanie powoduje u pracowników poranne zmęczenie i dekoncentrację, która trwa całe przedpołudnie.

Oznacza to, że ci, którzy długo po wyjściu pracy zmuszeni są sprawdzać, czy na ich iPhone nie przyszła wiadomość od szefa, czy też czują się w obowiązku odpowiadać współpracownikom, są mniej efektywni.

Naukowcy z Uniwersytetu Florydy, Uniwersytetu Stanu Michigan i Uniwersytetu Waszyngtońskiego przeprowadzili dwa badania. W pierwszym, menedżerów średniego i wyższego szczebla pytano w godzinach porannych o to, przez ile czasu korzystali ze swych smartfonów poprzedniego wieczora, po 21.00, a także - ile godzin spali. Następnie badani mieli ocenić, czy zgadzają się z takimi zdaniami, jak: „Czuje się wyprany” czy „W tym momencie ciężko byłoby mi się na czymkolwiek skupić”.

Po południu sprawdzano ich zaangażowanie w pracę, prosząc, by ocenili prawdziwość takich stwierdzeń, jak „Dziś podczas pracy zapomniałem o wszystkim dookoła”.

Okazało się, że korzystanie wieczorami ze smartfona w celach służbowych wiąże się z krótszym snem, a także z niższym poziomem samokontroli i zaangażowania w pracę. Dzień pracy, który nie ma końca, prowadzi do znacznego pogorszenia efektywności.  

Podczas drugiego badania sprawdzano, jak nocne siedzenie przy takich urządzeniach, jak laptopy, tablety, telewizory czy smartfony wpływa na sen i jakość pracy następnego dnia.

W książce „Sleeping With Your Smartphone” („Sypiając ze swym smartfonem”) prof. Leslie Perlow z Harwardu opisuje dyrektorów Boston Consulting Group, którzy mieli możność na pewien czas odseparować się po pracy od telefonu i internetu. Ich zainteresowanie pracą wzrosło, podobnie jak zadowolenie z życia, zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Byli też bardziej chętni do współpracy i efektywni.

Każde urządzenie elektroniczne wpływa na długość snu i koncentrację następnego dnia, lecz smarfony są szczególnie wyczerpujące. Częściowo dlatego, że są pod ręką. „Zawsze po nie sięgamy, jako pierwsze” - mówi Christopher M. Barnes z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, współautor badania.

Barnes dodaje, że naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy istnieje jakiś próg, po którym korzystanie ze smartfona zaczyna wpływać na długość snu, lecz nawet robienie tego na pół godziny przed pójściem spać może mieć negatywne konsekwencje.

Zdaniem autorów badania, najlepiej odłożyć telefon na bok i cieszyć się wieczorem. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić. Wielu menedżerów, wysyłając maila o 22.30, oczekuje odpowiedzi o 22.31. Zdaniem Barnesa, impuls do zmian musi przyjść z góry. Szefowie nie powinni wysyłać wiadomości tak późno, a przynajmniej - nie oczekiwać natychmiastowej odpowiedzi.

 

Na podst. Smartphones Make You Tired and Unproductive, Study Says, Melissa Korn, The Wall Street Journal

Sieci społecznościowe

Tagi