Śpij więcej – mniej waż – żyj dłużej!

To, w jakim stopniu kontrolujemy swój apetyt, jest związane z dwoma hormonami - leptyną i greliną. Niezsynchronizowany poziom greliny stymuluje apetyt, przez co chcemy więcej jeść. Gdy brakuje leptyny, odczuwamy mniejsze zadowolenie po jedzeniu, co może nawet o 45% zwiększyć ochotę na bardziej kaloryczne produkty. Do obu tych sytuacji dochodzi, gdy się nie wysypiamy.

Najnowsze badania wykazały, że jeśli zaczniemy dzień po dobrze przespanej nocy, wiele niezdrowych pragnień się nie pojawi, dzięki czemu - łatwiej będzie kontrolować swoją wagę. Gdy potrzebujemy więcej snu, mamy skłonność do jedzenia większych ilości pokarmu, gdyż błędnie interpretujemy sygnały wysyłane przez organizm.

Związek między snem i utrzymaniem odpowiedniej wagi jest bardzo silny. Cierpiący na bezdech senny prawie zawsze mają nadwagę. Brytyjskie badania, przeprowadzone w 2012 r., wskazują, że najgorszym skutkiem niewłaściwego snu jest złe samopoczucie - zarówno fizyczne, jak i emocjonalne. Osoby, które przez długi czas się nie wysypiały, siedmiokrotnie częściej odczuwały bezradność niż te, które się wysypiały. Również 5 razy częściej czuły się samotne i 2 razy częściej miały problemy w relacjach z innymi, a w ciągu dnia odczuwały zmęczenie i problemy z koncentracją.

Naukowcy sugerują, że w przypadku większości ludzi sen powinien trwać od 6 do 8 godzin, a jeśli mamy go mniej, to w weekend należy przesypiać kilka dodatkowych godzin. Według OECD, Francuzi śpią więcej, niż inne narody. Czyżby „francuski paradoks”, czyli jedzenie pokarmów z wysoką zawartością tłuszczu, przy jednoczesnym długim życiu w dobrym zdrowiu, miał więcej wspólnego ze snem, niż z czerwonym winem?

 

Na podst. Sleep More – Weigh Less – Live Longer!, Tom LeDuc, World Life Expectancy

 

Sieci społecznościowe

Tagi