Środki przeciwbólowe powiązane z arytmią serca

Popularne środki przeciwbólowe, zwane niesterydowymi lekami przeciwzapalnymi, mogą zwiększać ryzyko migotania przedsionków – wynika z nowego badania holenderskich naukowców.

Objęto nim 8432 osoby, których średnia wieku wynosiła 69 lat, a ich serce w chwili rozpoczęcia obserwacji (trwającej średnio prze z13 lat) pracowało prawidłowo. 857 badanych doświadczyło w tym okresie migotania przedsionków. Stwierdzono, że u ludzi stosujących środki przeciwbólowe, takie, jak ibuprofen czy aspiryna, ryzyko migotania jest o 80% większe, niż u tych, którzy nigdy nie przyjmowali tego typu leków.

Badaczom nie udało się jednak dowieść związku przyczynowego. Źródło opisanej przez nich zależności pozostaje niejasne.

Dr Bruno H. Stricker z Erasmus University Medical Center, szef zespołu badawczego, ostrzega, że popularne leki przeciwbólowe kojarzone są również z chorobą wieńcową i zawałem.

„Zdecydowanie zalecam, aby ludzie starsi ostrożnie stosowali te środki” - mówi.

 

Na podst. Pain Relievers Tied to Heart Rhythm Disorder, Nicholas Bakalr, The New York Times

Sieci społecznościowe

Tagi